Blog
Jakie sklepy internetowe kochają wszyscy klienci?
Powiedzenie „rynek e-commerce co rusz bije nowe rekordy, które uprzednio sam ustalił” znajduje odzwierciedlenie w danych finansowych. Wedle szacunków PwC za pięć lat wartość rynku sprzedaży internetowej w Polsce osiągnie imponujące 162 mld zł.
Analitycy prognozują wyłącznie wzrosty, na poziomie od 10 do 12% rocznie. Podczas pandemii Polacy pokochali zakupy przez internet. Z raportu GUS wynika, że w 2020 roku ponad 60% naszych rodaków nabyło towar za pośrednictwem sieci. Zarazem 85% klientów pragnie kontynuować ten sposób dokonywania transakcji.
Nie zaskakuje zatem, że sklepy internetowe wyrastają niczym grzyby po deszczu. Dzięki dedykowanym platformom e-commerce założenie serwisu umożliwiającego sprzedaż produktów jest możliwe dosłownie w kilka dni. Rozwój branży spowodował również powstanie dedykowanego oprogramowania i platform do implementacji płatności internetowych, w znaczący sposób ułatwiających finalizacje transakcji oraz proste wdrożenie mechanizmu na stronach sklepów on-line.
Oczywiście, nie wszystkie witryny odniosły sukces, gdyż samo posiadanie sklepu nie gwarantuje ogromnych zysków, ani zadowolonych i chętnych do wydawania pieniędzy klientów. Jednak na podstawie doświadczeń licznych serwisów do zakupów on-line można wyciągnąć wnioski, pozwalające stworzyć swoisty „kodeks dobrych praktyk”. Ich wdrożenie zwiększy szansę na powodzenie twojego sklepu internetowego.
Prowadzisz sklep internetowy? Pamiętaj o złotych zasadach!
Twoja strona musi być w pełni dostosowana do wszystkich urządzeń, a w szczególności urządzeń mobilnych. Nawet jeśli większość klientów dokona zakupów poprzez komputer stacjonarny, istnieje dużo prawdopodobieństwo, że oferowane towary po raz pierwszy obejrzą na komórkach. Błędy techniczne dyskwalifikują sklep na „dzień dobry”.
Im więcej kliknięć musi wykonać internauta, aby dowiedzieć się, jaki produkt i w jakiej cenie może nabyć, tym szybciej wzrośnie jego irytacja. Przyjazny sklep internetowy prezentuje kluczowe informacje w taki sposób, aby były one czytelne już po pierwszym spojrzeniu. Niezbędne są zatem: zdjęcie towaru, jego nazwa i cena (brutto). Jest powszechnie przyjęte, aby dokładne opisy lub specyfikację produktów umieszczać na dedykowanych podstronach prezentujących poszczególny towar. Standardowo ikonę koszyka umieszcza się w prawym górnym rogu, gdyż do takiego rozwiązania przyzwyczaili się internauci. W sklepach internetowych estetyka ma ogromne znaczenie. Zastosowane kolory przekładają się na sprzedaż. Pozorny drobiazg, jakim jest umieszczenie napisu „kup” na czerwonym tle może odstraszać ludzi od finalizacji transakcji. Dlaczego? Ponieważ ten kolor niektórym podświadomie kojarzy się ze znakiem „STOP”. Im więcej form płatności i dostawy oferujemy, tym lepiej, ponieważ klienci mają w tej materii różne preferencje.
Zawsze warto zapytać o radę specjalistów. Nasza agencja PR od lat zajmuje się rynkiem e-commerce. Chętnie pomożemy w sprawdzeniu Twojej witryny i podpowiemy, jak ją ulepszyć.
Czego oczekuje klient od sklepu internetowego?
Klient sklepu internetowego nie ma możliwości dotknąć, przymierzyć ani wypróbować towaru. Te potrzeby muszą zaspokoić: rzetelny opis i fotografie. W wielu branżach kluczowe znaczenie mają zdjęcia wykonane w dużym zbliżeniu, przedstawiające np. wzór i strukturę tkaniny, z której uszyto ubranie. W tradycyjnych sklepach klienci często oglądają towar z każdej strony, z tej przyczyny produkty na zdjęciach prezentuje się w różnych ujęciach, np. podeszwę butów górskich, wnętrze szafek i szuflad mebli.
Opis ma odpowiadać na wszystkie pytania, które klient mógłby zadać sprzedawcy w tradycyjnym sklepie. Parametry techniczne produktów elektronicznych warto prezentować w przystępnej formie, np. w punktach lub tabelkach, a nie w zbitym tekście. Podczas zakupów sprzętu AGD i mebli kluczowe znaczenie mają wymiary towaru. Najlepiej zaprezentować je graficznie na uproszczonym schemacie. Należy pamiętać, że nie każdy biegle posługuje się angielskim. Nazwy towarów należy przetłumaczyć. Wszelkie zagraniczne miary i wagi przeliczyć na polskie i w takiej formie przedstawić klientom. Jeśli do towaru dołączona jest instrukcja, warto zaznaczyć, że znajduje się w niej wersja polskojęzyczna.
Klienci niechętnie dokonują zakupów w sklepach internetowych próbujących manipulować odbiorcami. W dłuższej perspektywie takie działania przynoszą wyłącznie straty. Dobre sklepy internetowe wystrzegają się: wprowadzających w błąd fotografii (np. takich, które optycznie powiększają nabywany przedmiot) oraz podawania cen netto (które zmieniają się w „brutto” dopiero po dodaniu do koszyka). Ponadto serwis powinien w zrozumiały sposób wyjaśniać klientom zasady gwarancji, reklamacji i zwrotu. Długie regulaminy, pełne sformułowań prawniczych nie spełniają tej funkcji. Informacja: „ten produkt obejmujemy dwuletnią gwarancją” pod opisem towaru będzie zdecydowanie lepsza.
Nabywca powinien mieć możliwość kontaktu ze sprzedawcą. Nie musi on odbywać się telefonicznie, lecz formularz kontaktowy lub mail jest niezbędny. Serwis trzeba aktualizować i dbać o to, aby nie prezentować klientom towarów, których nie można zakupić, np. z uwagi na to, że właśnie skończyły się w magazynie. Jeśli informacja na ten temat pojawi się dopiero po dodaniu produktu do koszyka, wywołuje to rozdrażnienie potencjalnego nabywcy i może zniechęcić do zakupów.
Wielu klientów pragnie wiedzieć, z czego został wykonany kupowany przez nich produkt. Dlatego najlepsze sklepy internetowe informują o składzie tkanin lub innych zastosowanych surowcach. Szczególną uwagę na skład produktów muszą zwrócić internetowe sklepy z żywnością. Dobrym pomysłem jest wyraźne oddzielenie produktów wegańskich i wegetariańskich od pozostałych. Część klientów pragnie poznać potencjalnie uczulające składniki. Inni ucieszą się z funkcji sortowania towaru z uwagi na skład, np. osobnej kategorii dla produktów bez glutenu.
Tagi
zobacz inne
Na jakie strony internetowe najczęściej zaglądają mieszkańcy Zjednoczonych Emiratów Arabskich? Z jakich najchętniej portali korzystają? W jakich mediach najlepiej się reklamować chcąc wypromować swoje produkty i usługi na rynku ZEA i Dubaju?
Więcej
Według raportu Antal, "publikacje w mediach o firmie" to najważniejsze źródło informacji o przedsiębiorstwie jako pracodawcy. Do tego, 59 proc. uznaje "wielkość i prestiż firmy" za silne strony pożądanych pracodawców. Jakie wyzwania niesie to przed działami HR i marketerami?
Więcej