Blog
Internal PR. Postaw na pracowników!
Fundamenty współczesnego rozumienia działania zwanego PR wewnętrzny (internal PR) zostały położone przez brytyjską spółkę Railtrack w 1997 roku. Zdecydowała się ona przeznaczyć 730 tys. funtów na poprawę komunikacji pomiędzy pracownikami oraz wyjaśnienia im celów i strategii przedsiębiorstwa.
Badania przeprowadzone po zakończeniu projektu przyniosły zaskakujące wyniki. Ponad 90% pracowników w znaczący sposób usprawniło pracę z poszczególnymi oddziałami, ponad 80% zrozumiało cele firmy i zaczęło się z nimi utożsamiać. Choć finalnie spółka przestała zarządzać infrastrukturą kolejową Wielkiej Brytanii, jej doświadczenia z zakresu wewnętrznego PR stały się źródłem inspiracji dla przedsiębiorstw z licznych krajów świata, a wypracowany w 1997 roku model wielokrotnie powtarzano, ponieważ przynosił wymierne korzyści.
Na czym polega PR wewnętrzny?
Jest to długofalowe i zaplanowane działanie skierowane do pracowników przedsiębiorstwa. Ma na celu zwiększyć wiedzę kadr o firmie, jej celach, planach, produktach, strategii, sytuacji rynkowej, strukturze zatrudnienia i wszelkich innych aspektach niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych. PR wewnętrzny ugruntowuje lojalność zatrudnionych, ich motywacje i przywiązanie do pracodawcy. W niektórych przedsiębiorstwach analogiczne działania agencje PR kierują również do rodzin pracowników lub ich przyjaciół oraz najbliższego otoczenia firmy: inwestorów, rady nadzorczej, głównych akcjonariuszy.
Skuteczne kampanie PR wewnętrznego nie odbywają się „jednostronnie”, ale w formie dialogu. Agencje marketingowe regularnie badają poziom zadowolenia pracowników danej organizacji, analizują zgłoszone przez nich sugestie, np. w zakresie ulepszenia procesów, czy podziału obowiązków. Filarem PR wewnętrznego jest faktyczna troska o kadry: godziwe wynagrodzenie, równe traktowanie, przyjazna atmosfera.
Wymierne korzyści z inwestycji w PR wewnętrzny
Przedsiębiorstwa przeznaczają spore środki na internal PR, ponieważ inwestycja zwraca się wielokrotnie. Nasza agencja PR współpracowała w tym zakresie z wieloma firmami. Nasi Klienci wśród najważniejszych korzyści wymienili: zmniejszenie rotacji, lepszą obsługę klienta, zwiększenie lojalności, motywacji i wydajności pracowników, poprawę wizerunku firmy i jej promocję.
- Im większa wiedza pracownika o firmie, jej produktach, celach i projektach, tym lepsze decyzje podejmie podczas wykonywania codziennych obowiązków. Dobrze poinformowani pracownicy mogą stać się cennym źródłem inspiracji dla zespołu zarządzającego. Wiele pomysłów na udoskonalenie działań firmy wychodzi od pracowników.
- PR wewnętrzny daje wiedzę umożliwiającą lepszą, skuteczniejszą i sprawniejszą obsługę klientów, a tym samym zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.
- Pracownicy, zaangażowani pracownicy mogą stać się ambasadorami firmy. Polecać jej usługi lub produkty przyjaciołom, znajomym, rodzinie. Budować pozytywną opinię o marce, co przyniesie równie wymierne efekty jak kampanie reklamowe.
- Z badań Harvard Business School wynika, że ponad 70% kryzysowych sytuacji komunikacyjnych w firmach zostało spowodowane przez byłych lub obecnych pracowników przedsiębiorstwa. Niezadowolenie kadr może powodować trudne do naprawienia szkody wizerunkowe, których można uniknąć.
- PR wewnętrzny pozwala pracownikom lepiej zrozumieć cele firmy oraz ich miejsce w strukturze przedsiębiorstwa. Osoby znające mechanizmy i przyczyny poszczególnych działań są bardziej zmotywowane do pracy.
- Konflikty w zespole pracowniczym nie tylko utrudniają i opóźniają realizację projektów, ale w skrajnych przypadkach mogą ją sparaliżować. Zgrany zespół to znacznie mniejsze ryzyko nieporozumień, opóźnień i sytuacji, które narażą pracodawcę na niepotrzebne straty.
- Rotacja pracowników zawsze wiąże się z kosztami, wynikającymi z konieczności przeprowadzenia rekrutacji, wdrożenia i przeszkolenia nowej osoby, „zawieszenia” lub spowolnienia projektów, koordynowanych przez odchodzącego pracownika. Troska o zatrudnionych i sprawnie prowadzony PR wewnętrzny wzmacnia zadowolenie kadry oraz identyfikację z firmą, co w znaczący sposób przekłada się na dłuższy staż pracy ugruntowany lojalnością.
- Zmiany w organizacji skutkują niezadowoleniem części kadry lub obawami o jutro. PR wewnętrzny pozwala łagodnie przeprowadzić pracowników przez proces adaptacyjny, co usprawnia działanie przedsiębiorstwa i zmniejsza rotację.
- PR wewnętrzny buduje pozytywny wizerunek pracodawcy (employer branding), co ma istotny wpływ w procesach rekrutacyjnych i przyciąga do przedsiębiorstwa najlepszych, dostępnych na rynku ekspertów.
Tagi
zobacz inne
Powiedzenie „rynek e-commerce co rusz bije nowe rekordy, które uprzednio sam ustalił” znajduje odzwierciedlenie w danych finansowych. Wedle szacunków PwC za pięć lat wartość rynku sprzedaży internetowej w Polsce osiągnie imponujące 162 mld zł.
WięcejW marketingu mówi się wiele o personalizacji komunikatu i dostosowaniu go do odbiorcy – jego płci, percepcji, doświadczeniu, motywacji, zainteresowaniach, czy nawet nastroju itd. To wyzwanie przed którym stoją agencje marketingowe wspólnie ze swoimi klientami.
Więcej