Blog
10 powodów, dla których warto być w social media.
Z badań Hootsuite wynika, że ponad 84% Polaków korzysta z internetu, zaś 68% używa mediów społecznościowych. Nie dziwi zatem, że perspektywa dotarcia do milionów potencjalnych klientów jest kusząca dla każdej firmy.
Aby zrozumieć mechanizmy, które rządzą mediami społecznościowymi, trzeba przyjrzeć im się bliżej. Serwisów nie należy wrzucać „do jednego worka”. Każdy z nich ma inną specyfikę i tym samym powinien być w inny sposób wykorzystywany do działań promocyjnych i sprzedażowych. Profesjonalna agencja PR pomoże w zaplanowaniu komunikacji dedykowanej i skrojonej na miarę.
Instagram preferują głównie młode kobiety, Twitter mężczyźni, Facebook osoby powyżej 35 roku życia, LinkedIn ludzie zainteresowani rozwojem kariery zawodowej.
Czas, który nasi rodacy spędzają w internecie, robi wrażenie. Średnia statystyczna dla osób w wieku od 16 do 64 lat wynosi aż 6 godzin i 44 minuty na dobę. Z mediów społecznościowych korzystamy średnio przez dwie godziny dziennie. Prym wiodą: YouTube, Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp.
Dlaczego warto być w social media?
Powodów jest tak wiele, że na powyższy temat napisano wiele książek i poradników. W niniejszym artykule przyjrzymy się dziesięciu najważniejszym przyczynom.
1. Wymogi rynku i konkurencji.
Brak obecności twojej firmy w mediach społecznościowych zdziwi potencjalnych klientów. Rzecz stała się standardem i ciężko znaleźć poważne przedsiębiorstwo, które nie prowadzi komunikacji ze swoimi klientami za pośrednictwem social media.
2. Reklama szyta na miarę.
Social media pozwalają zaoszczędzić pieniądze na reklamę. Dzięki nim możemy zaplanować bardzo precyzyjne kampanie, skierowane do interesującej nas grupy odbiorców, wyselekcjonowanej wedle szeregu kryteriów. Ponadto ułatwiają mierzenie efektów niemalże w czasie rzeczywistym i dokonywanie korekt w razie potrzeby. Takich możliwości nie daje wiele form reklamy tradycyjnej, jak choćby billboardy na ulicach.
3. Dialog.
Minęły już czasy, kiedy firma komunikowała się z otoczeniem tylko w jedną stronę, poprzez obwieszczanie komunikatów. Obecnie z klientami należy rozmawiać, a media społecznościowe pozwalają realizować to zadanie szybko i sprawnie.
4. Konsekwentne budowanie wizerunku.
Social media umożliwiają utrwalenie w pamięci klientów marki, kluczowych haseł, produktów i innych atrybutów wizerunku firmy.
5. Mniej formalna komunikacja.
W odróżnieniu od strony internetowej firmy oraz oficjalnych komunikatów prasowych media społecznościowe pozwalają na większy luz. Możemy żartować z klientami, odzywać się w mniej sformalizowany sposób, mówić do odbiorców „na ty”. W długiej perspektywie czasowej pozwala to na zbudowanie z odbiorcami relacji o charakterze przyjacielskim, co automatycznie przekłada się na większą lojalność.
6. Szybka reakcja.
Żadna z obecnie istniejących form komunikacji nie pozwala zareagować tak szybko jak media społecznościowe. Jest to szczególnie ważne w przypadku sytuacji kryzysowej lub konieczności oficjalnego sprostowania informacji nieprawdziwych. Za pośrednictwem mediów społecznościowych zadanie można wykonać dosłownie w minutę.
7. Rynek sprzedaży.
Bezdyskusyjnie social media od lat jawią się jako najszybciej rozwijający się rynek sprzedaży. Niezliczone firmy z wielu krajów dzięki mediom społecznościowym poszerzyły rynek zbytu, znalazły nowych klientów i z naddatkiem zrealizowały cele sprzedażowe. Warto wspomnieć, ze dotyczy to również rynków zagranicznych.
8. Dotarcie do niezdecydowanych.
Spójrzmy prawdzie w oczy: klient niezainteresowany produktami sam z siebie nie zajrzy na stronę internetową firmy. Media społecznościowe pozwolą do niego dotrzeć. Firmy z niszowych branż często nie są zadowolone z wyników płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google, gdyż ich towarów szuka po prostu zbyt mało osób. Reklama w social mediach rozwiązuje powyższy problem.
9. Nowość, wyjście poza szablon.
Social media pozwalają na niestandardowe prezentowanie przedsiębiorstw, odmienne od treści ze stron internetowych. Znane są liczne przypadki ogromnych wzrostów sprzedaży dzięki prezentacji nietypowych materiałów, takich jak: pokazanie procesu wytwarzania mebli producenta, filmików ukazujących pracowników podczas pracy w ramach wolontariatu, wnętrz biura, żartów w firmie. Podobne treści są zaskakujące dla odbiorców, odmienne niż tradycyjne formy reklamy i pozwalają zobaczyć firmę pod zupełnie innym kątem, co zazwyczaj spotyka się z pozytywną reakcją odbiorców.
10. Kontakty biznesowe.
Nieoczywistym plusem mediów społecznościowych jest możliwość nawiązania korzystnych relacji biznesowych z potencjalnymi partnerami, podwykonawcami lub nawet inwestorami. Media społecznościowe, z istoty rzeczy, są dla ludzi. Tu poznaje się nowe osoby i nawiązuje dialog. Serwisy typu LinkedIn pomogą również w znalezieniu pracowników, których wiedza i doświadczenie może stać się bardzo cenna dla każdej firmy.
Czujesz się zagubiony w świecie social mediów?
Nie wiesz, jak w pełni wykorzystać potencjał?
A może pragniesz ulepszyć prowadzoną dotychczas komunikację?
Skontaktuj się z nami już dziś. Nasze doświadczenie na pewno będzie pomocne.
Tagi
zobacz inne
Niejednokrotnie pisaliśmy na naszym blogu o różnych przydatnych narzędziach w codziennej pracy marketera zatrudnionego w małej lub średniej firmie. Przyszedł czas aby w jednym miejscu wszystkie te narzędzia przypomnieć i nieco przybliżyć.
WięcejWielkie korporacje a małe i średnie firmy? Więcej zapewne dzieli aniżeli łączy, ale jedno je łączy na 100 procent. Umiejętność doskonałego liczenia ich właścicieli i managerów, którzy firmami tymi zarządzają. Skala różna ale założenia i cele te same. Żadna firma bez szefa, który potrafi liczyć i podejmować strategiczne decyzje daleko nie zajedzie.
Więcej