W latach dziewięćdziesiątych panowało powszechne przekonanie, wedle którego kampanie public relations oznaczały milionowe budżety, gigantyczne nakłady i tym samym przeznaczone były wyłącznie dla ogromnych korporacji, które było na to stać.
Na szczęście, nikt już nie myśli w ten sposób. Nawet jednoosobowa działalność gospodarcza nie tylko może, ale powinna pamiętać o public relations. Co więcej: w małej firmie z powodzeniem da się wdrażać proste kampanie, które przyniosą wymierne korzyści.
Public relations – czym tak naprawdę jest?
Istnieje blisko setka definicji public relations. Przyjmijmy, że jest to zestaw narzędzi komunikacji z otoczeniem, które budują pozytywny wizerunek firmy. PR istnieje po to, aby ludzie wiedzieli, czym zajmuje się dane przedsiębiorstwo i mieli pozytywne skojarzenia z nim samym oraz oferowanymi usługami czy towarami a nawet wartościami jakie firma i jej pracownicy reprezentują. Sprawna komunikacja i dobry wizerunek bezpośrednio przekładają się w dłuższej perspektywie na generowanie zysków. Należy jednak pamiętać, że public relations absolutnie nie jest mechanizmem sprzedażowym. Agencje PR planują i wdrażają krok po kroku kampanie, realizujące wieloletnią strategię. Agencje również odpowiadają za komunikację z całym otoczeniem firmy ale równie często odpowiadają również za internal PR czyli PR wewnętrzny firmy (czytaj więcej >>). Budują jej wiarygodność w oczach potencjalnych klientów, rozwiązują powstałe sytuacje kryzysowe, konstruują mechanizmy przepływu informacji. To od PR zależy, co o firmie myślą inni ludzie.
Co da Twojej firmie Public Relations?
Działania public relations prowadzi się w celu realizacji długofalowych celów. W zależności od profilu działania firmy mogą one dotyczyć odmiennych spraw, ale wszystkie sprowadzają się do budowania zaufania i sympatii wśród klientów, kontrahentów, społeczności lokalnej, pracowników czy współpracowników. Przykładowo: firmie sprzedającej dzieła sztuki zależy na tym, aby klienci wiedzieli, że to właśnie u niej znajdą szeroki wybór obrazów, starannie wyselekcjonowanych, unikalnych, cennych. Przedsiębiorstwo działające w branży usług remontowych pragnie, aby o jego istnieniu wiedziało jak najwięcej osób pragnących przerobić swój dom i mieszkanie. Tu również reputacja ma istotne znaczenie. Wspomnianej firmie zależy bowiem na tym, aby potencjalni klienci kojarzyli ją z rzetelnie wykonaną pracą i zdecydowali się zlecić usługę właśnie jej, a nie konkurencji. Pamiętajmy - działania PR to nie reklama!
Należy również pamiętać, że działania public relations mogą w dłuższej perspektywie czasowej naprawić błędy z przeszłości i ponownie pozyskać zaufanie klientów. PR funkcjonuje również na poziomie komunikacji wewnętrznej, skierowanej do pracowników. Dzięki sprawniejszemu przepływowi informacji i budowaniu lojalności zapobiega rotacjom w firmie oraz ulepsza procesy.
Od czego zacząć?
Pierwszym krokiem jest stworzenie strategii komunikacji, która powinna uwzględniać długofalowe cele, grupy interesariuszy i przekazy. Należy zidentyfikować kluczowe obszary oraz dokładnie przeanalizować działania prowadzone w przeszłości. Ich ewaluacja pozwoli zoptymalizować proces oraz wyłonić obszary wymagające dodatkowych działań i pracy. O public relations nie należy myśleć w kategorii najbliższych tygodni lub miesięcy. Strategię przygotowuje się w długiej perspektywie czasowej. Niezbędne jest również przeanalizowanie wszystkich materiałów wykorzystywanych w komunikacji zewnętrznej/wewnętrznej, używanych dotychczas w firmie. Jeśli nie są one spójne i zgodne z przyjętymi celami, będą wymagać poprawek. Trzeba również w krytyczny sposób przyjrzeć się informacjom zwrotnym. Co o Twojej firmie mówią klienci? Co napisali w internecie? Z jakiego powodu zgłaszają reklamacje? Public relations nie jest jedynie „monologiem” firmy do odbiorców, ale dialogiem, w którym głos drugiej strony ma ogromne znaczenie. Profesjonalna agencja rozpocznie pracę od przeprowadzenia rzetelnego audytu.
Jak może pomóc profesjonalna agencja PR?
Przede wszystkim może pomóc w zidentyfikowaniu celów, przeanalizować dotychczasowe działania, zaproponować ich ulepszenie/modyfikację lub zupełną zmianę kierunku. Agencja public relations zdiagnozuje grupy docelowe, do których firma powinna kierować swoje przekazy. Nie muszą to być wyłącznie klienci. Być może, w toku prac nad strategią okaże się, że również istotne grupy to: lokalna społeczność, lokalne władze lub pracownicy i ich rodziny.
Agencja ustali: "co, kiedy, komu i dlaczego" należy komunikować. Spojrzy na firmę z zewnątrz i dostrzeże to, co często umyka osobom bezpośrednio zaangażowanym w codzienne funkcjonowanie organizacji. Zadba o spójność przekazu, identyfikację firmy, również pod kątem wizualnym. Może dokonać audytu strony internetowej oraz mediów społecznościowych.
O ile firma planuje rozpoczęcie współpracy z dziennikarzami, pomoc agencji PR jest wręcz niezbędna. Komunikacja z mediami wymaga wprawy i troski o najdrobniejsze szczegóły. Wbrew pozorom przygotowanie ciekawej informacji prasowej wcale nie jest takim prostym przedsięwzięciem. Do agencji PR warto zwrócić się również wówczas, gdy firma nie potrafi samodzielnie zarządzać kryzysem - w szczególności jeśli o firmie, w negatywny sposób zaczynają pisać media lokalne i ogólnopolskie czy zaczyna się niekontrolowany kryzys w mediach społecznościowych.
Należy pamiętać, że w małych firmach rzadko kiedy pracuje osoba specjalizująca się w public relations i oddelegowana wyłącznie do tego zadania. Tymczasem jest to praca czasochłonna, wymagająca sporej wiedzy, doświadczenia, zbudowanych relacji z dziennikarzami, umiejętności pisania informacji prasowych, organizacji konferencji prasowych czy eventów, prowadzenia kanałów w mediach społecznościowych, redagowania i pisania newsletterów, korzystania z dedykowanych narzędzi analitycznych... Nie sposób wykonywać tej pracy „przy okazji”, pomiędzy szeregiem innych obowiązków.
Dnia gru 18, 2021
Pliki cookie, popularnie zwane „ciasteczka” są powszechnie znane, ale nie każdy wie, jak wielkie mają znaczenie dla właścicieli witryn internetowych. HTTP Cookie to najprościej mówiąc mechanizm zapamiętywania danych, oparty na przepływie informacji pomiędzy stroną internetową i przeglądarką.
Więcej KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia