Blog
Instagram i YouTube – siła obrazu
Internet jest największym i najlepszym narzędziem marketingowym bez którego żadna z marek nie mogłaby się obejść. Trudno siebie wyobrazić markę nie podejmujących jakiejkolwiek działań marketingowych w sieci.
Począwszy od podstawowych wpisów w katalogach firm (np. osiedlowy sklepik spożywczy) poprzez strony/serwisy www a na szeroko pojętych mediach społecznościowych kończąc. Media społecznościowe to nie tylko tak popularne u nas: Facebook, Linkedin, GoldenLine, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat, blogi czy różnorodne fora ale wiele, wiele innych platform o których nawet większość internautów nie słyszała.
Według badań naukowych, informacje przekazywane drogą werbalną docierają do nas bardzo szybko, jednak równie szybko zanikają z pamięci. Tylko 10% z przekazanego za pomocą słów komunikatu zostaje przez nas zapamiętanych. Inaczej dzieje się w przypadku, gdy do słów dochodzi obraz – wtedy szansa na zapamiętanie danego przekazu wzrasta, aż do 65%. Świadomość danego zjawiska sprawiła, że świat reklamy od dawna już bazuje na narzędziach, które prócz słów oferują także obraz. W przypadku mediów tradycyjnych są to reklamy: telewizyjne, reklamy papierowe w magazynach czy gazetach codziennych oraz oczywiście outdoor, itd. W portalach są to różnorodne banery/formaty reklamowe, których głównym przekazem są również zdjęcie czy krótki film.
W przypadku mediów społecznościowych na przekazie obrazem skupiają się głównie 2 – Instagram (3,2 mln użytkowników w Polsce) i YouTubie**** (16,3 mln użytkowników w Polsce). Trzeba jednak przyznać, że zarówno Facebook***** (17,4 mln użytkowników w Polsce), Snapchat* (1,7 mln użytkowników w Polsce), Pinterest** (2,5 mln użytkowników w Polsce) czy Twitter*** (4,3 mln użytkowników serwisu www Polsce, 534 tys. użytkowników aplikacji mobilnej) coraz mocniej od dłuższego czasu promują rozwiązania związane z szeroko rozumianym obrazem.
Jak zatem wygląda skuteczna reklama i działania PR tworzone za pomocą aplikacji Instagram i platformy/kanałów na YouTube?
Instagram – wielowymiarowy sukces
Popularność Instagrama wynika z zastosowania prostego w przekazie narzędzia – obrazu oraz opcji video. Prócz użytkowników indywidualnych, Instacelebrytów czy Instablogerów Instagram cieszy się coraz większym zainteresowaniem marek – dlaczego?
Opcje, jakie oferuje aplikacja, pozwalają markom na zaistnienie w świadomości odbiorców aktywniej, niż w przypadku narzędzi, jakie oferują tradycyjne działania PR czy marketingowe (reklamowe). Dzieje się tak za sprawą prostego przekazu tekstowego opatrzonego oryginalną grafiką lub video. Dodatkowo opcja tzw. InstaStories to możliwość publikowania filmów, które tworzą swego rodzaju dzienną historię użytkownika – video lub obraz dostępny jest dla obserwatorów przez najbliższą dobę od publikacji. Co ważne, aplikacja pozwala także na tworzenie oryginalnych treści filmowych poprzez wykorzystanie filtrów jak np. tzw. boomerang czy też focus. Zabawa formami video na Instagramie sprawia, że marka w oczach odbiorców staje się dostępniejsza, komunikacja może być mniej formalna, bardziej przyjazna dla odbiorców. Oczywiście, nie wolno zapominać o hashtagach. Dobrze dobrane do profilu marki # mogą przysporzyć jej dodatkowych fanów i zdecydowanie zwiększyć zasięgi.
Warto wiedzieć jakie hashtagi są najpopularniejsze oraz jak dopasować je do profilu naszej marki. Na stronie Top-Hashtags.com >> można znaleźć najpopularniejsze hashtagi. Na stronie All-Hashtag.com >> dopasujemy najpopularniejsze # do wybranych dla naszej marki słów kluczowych.
Jak zwiększyć zasięgi naszych profili na Instagramie jeśli zasięgi organiczne nas nie satysfakcjonują? Oczywiści reklamą, postami sponsorowanymi które zakładamy w panelu reklamowym (FB).
Youtube – współczesna telewizja
W dobie, w której standardowe media wypychane są powoli przez Internet, dochodzi do całkowitych zmian w odbiorze konkretnych treści przez odbiorców. YouTube, czyli największa i najpopularniejsza platforma video na świecie powoli przejmuje rolę telewizji. Opcja, jaką od dłuższego czasu oferuje YouTube, czyli możliwość prowadzenia relacji live, pozwala markom na bliższe spotkanie z odbiorcami. Prócz tego, że oferują one obraz w najlepszej formie w sieci, z której korzysta współcześnie praktycznie każdy, to dodatkowo są one w stanie być z odbiorcami tu i teraz. Co ważne, platforma video umożliwia także tworzenie treści i zapisywanie ich w archiwum, na kanale danej marki, dzięki czemu treści w formie video są stale dostępne dla każdego z odbiorców. Kolejnym ważnym rozwiązaniem, jakie daje YouTube, jest możliwość tworzenia treści tekstowych dołączonych do obrazu, w wybranym przez twórcę języku. Opcja ta poszerza grono odbiorców, nie ograniczając ich do jednego kraju, a nawet kontynentu.
Obraz jest najskuteczniejszą formą dotarcia do potencjalnego odbiorcy - strategia PR nie może go pominąć podczas układania planu marketingowego. Jest on nie tylko lepiej zapamiętywany, ale i bardziej interesujący. O tyle, o ile sam tekst jest zwyczajnie scrollowany, o tyle treść opatrzona oryginalną grafiką lub video gwarantuje, że nie zostanie przeoczona. Wykorzystanie dwóch najpopularniejszych współcześnie narzędzi internetowych jest ogromną szansą na zaistnienie w świadomości klientów i nawiązanie relacji, w której odbiorca utożsami się z marką i zapamięta go na dłużej! Instagram i YouTube to pewna reklama i wsparcie działań Public Relations prawie dla każdej marki.
*Badanie Geminus/PBI, listopad 2017
** Badanie Geminus/PBI, październik 2017
*** Badanie Geminus/PBI, wrzesień 2017
**** Badanie Geminus/PBI, wrzesień 2017
***** Badanie Geminus/PBI, lipiec 2017
Tagi
zobacz inne
Od kilku lat temat współpracy blogerów i marek jest niezwykle popularny. Chyba nigdy wcześniej konsumentom tak bardzo nie zależało, aby oglądać/czytać prawdziwych i szczerych ludzi, a także słuchać historii z życia wziętych. Zamiast tych, z którymi się nie identyfikują a które często w reklamach kreują marki.
WięcejPostęp technologiczny oraz dynamiczny rozwój nowych mediów spowodowały, że globalne społeczeństwo zaczęło dojrzewać do zmian. Współcześni konsumenci chcą być nieustannie zaskakiwani, dlatego kierowane do nich działania marketingowe muszą być nie tylko nowatorskie.
Więcej