Blog
Crowdfunding – pozyskanie kapitału i narzędzie marketingowe
Zacznijmy od samego początku. Czym jest crowdfunding? Crowdfunding inaczej Finansowanie Społecznościowe jest formą finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest lub zostanie wokół tych projektów zorganizowana.
Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Projekt crowdfundingowy to klasyczne działania z zakresu zarządzania projektem. Musi mieć swój początek i koniec, założenia, zespół osób odpowiedzialnych za realizację.
Na początku projektu warto określić i odpowiedzieć na pytania: O co tak naprawdę chodzi w moim projekcie? Dlaczego ma być interesujący dla społeczności? Jakie środki są mi potrzebne do jego realizacji? Kogo mogę moim projektem zainteresować (grupa docelowa)? Jaką wartość mój projekt niesie dla społeczności/społeczeństwa? Jakie nagrody mogę przekazać osobom wpłacającym? Jakie powinny być pułapy kwotowe vs. nagrody? W jakim czasie mogę zrealizować projekt po zebraniu środków? Co się stanie jak nie zostanie zebrana określona na początku zbiórki kwota? Jaki zespół ludzi będzie mi potrzebny do realizacji projektu jako całości? Czy działania crowdfundingowe związane z promocją projektu zrealizuję sam czy potrzebuję agencji marketingowej/PR do wsparcia? To tylko początek długiej listy pytań na jakie trzeba odpowiedzieć zanim do crowdfundingowej zbiórki funduszy się zabierzemy.
Działania crowdfundingowe zrealizować możemy na paru platformach takich jak: Indiegodo, Wspieram.to, SiePomaga, PolakPotrafi.pl, Patronite czy KickStarter. Każda z platform ma swoją specyfikę i zanim na jedną z nich się finalnie zdecydujemy warto z każdą z nich się zapoznać.
Jednak sam fakt zbiórki pieniędzy na określony cel za pomocą platformy crowdfundingowej nie gwarantuje nam żadnego sukcesu. To tak jakbyśmy na spotkaniu networkingowym mieli wizytówki w kieszeni. Nie dzieląc się nimi z osobami z którymi rozmawiamy, po spotkaniu nie możemy spodziewać się telefonów. Nikomu wizytówki nie daliśmy, nikt naszego telefonu nie ma. To oczywiste. Analogicznie jest z crowdfundingiem. Aby nasza zbiórka odniosła sukces musimy o niej nie tylko poinformować społeczność ale zbudować ciekawe i porywające „story”. Jeśli nie mamy wiedzy marketingowej i nie wiemy jak to zrobić wesprze nas w tym agencja Public Relations.
Idealnymi narzędziami do nagłośnienia zbiórki są media społecznościowe. W zależności od charakteru przedsięwzięcia warto promować projekt na kilku np. YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram itd. Dobór platform społecznościowych trzeba bardzo dokładnie określić w korelacji z grupą docelową naszej kampanii. Nie mogą być do działania ad hoc czy nieprzemyślane. Tym bardziej, że aby projekt dotarł do jak największej grupy docelowej niezbędne będą płatne działania reklamowe.
Podczas zbiórki crowdfundingowej nie można zapominać o mediach czy liderach opinii/influencerach. Mogą oni bardzo aktywnie wesprzeć projekt a pokazując czy pisząc na łamach gazet, mówiąc w radio czy TV czy dzieląc się informacją o zbiórce na swoich kanałach społecznościowych pomogą w jego promocji.
Crowfunding jest coraz popularniejszą formą pozyskiwania kapitału zarówno przez organizacje pozarządowe, inicjatywny obywatelskie czy startupy. W przypadku tych ostatnich, fakt odniesienia sukcesu i osiągnięcia założonych celów oraz wywiązanie się ze zobowiązań w stosunku do społeczności jest mocnym argumentem w przypadku pozyskiwania inwestorów instytucjonalnych – warto o tym pamiętać.
Tagi
zobacz inne
Z badań Hootsuite wynika, że ponad 84% Polaków korzysta z internetu, zaś 68% używa mediów społecznościowych. Nie dziwi zatem, że perspektywa dotarcia do milionów potencjalnych klientów jest kusząca dla każdej firmy.
WięcejOdwieczna męka marketera pracującego z klientami nie mającymi wyrobionych nawyków związanych z planowaniem to … kalendarz bądź, jak kto woli roczny harmonogram działań marketingowych. Bez planu i na tzw. „spontanie” to co najwyżej można pojechać z plecakiem na wakacje. Jak w marketingu nie planujesz to prosisz się o kłopoty.
Więcej