Blog
User Experience
Cyberprzestrzeń stała się nieodłącznym elementem naszego codziennego świata. Każdego dnia przeglądamy na różnych urządzeniach stacjonarnych i mobilnych wiele stron oraz korzystamy z różnego rodzaju aplikacji online.
Jak to się więc dzieje, że jedne witryny internetowe zapadają nam bardziej, a inne mniej w pamięci? Dlaczego pewne aplikacje internetowe są dla nas bardziej użyteczne i przyjazne od innych? Sekret tkwi w kilku czynnikach, takich jak m.in. funkcjonalności, realizacji potrzeb użytkownika i designie, a także w odpowiedniej reklamie i działaniach PR-owych prowadzonych online i widocznych na stronie.
Działania PR na podstawie doświadczeń użytkownika
User Experience w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „doświadczenie użytkownika”. Jest więc sumą jego historii, przeżyć, doznań, stanu emocjonalnego w jakim się znajduje podczas korzystania z produktu lub usługi interaktywnej. Agencje świadczące usługi PR, opracowując reklamę i działania PR dla klientów, eliminują wszystko, co oddziela użytkownika od treści lub odwraca jego uwagę. Jego doświadczenie powinno być nierozerwalnie połączone ze sposobem, w jaki znajduje i przetwarza podaną mu przez markę treść. Przykładem jest strona internetowa firmy. Jej interfejs, związany z nią komunikat jak również np. ukazująca się na stronie reklama czy informacja na temat kampanii PR, które firma realizowała (np. zakładka Napisali o nas) składają się na to, jak jest postrzegana przez potencjalnych klientów. Działania marketingowe w których skład wchodzą między innymi, pełna i zaawansowana analityka ruchu na stronie, audyty, zmiany i poprawki a następnie kolejne testy mają jeden cel. Stronę czy serwis do którego klienci będą wracać, będą z niego korzystać i bez najmniejszego problemu odnajdywać ważne dla nich treści. A przy tworzeniu tzw. contentu pomocna może być agencja PR, która potrafi na potrzeby i oczekiwania userów spojrzeć nieco inaczej niż klient. I to warto bardzo podkreślić. Inaczej - nie lepiej czy gorzej od właściciela strony czy serwisu. Inaczej, bardziej nieszablonowo, bez rutyny. Praca nad User Experience wymaga zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin m.in.: marketingowców, socjologów, programistów, grafików, psychologów.
User Experience wykorzystywane jest przez agencję PR m.in. w działaniach SEO. Podczas tworzenia strony nie jest już ważne tylko i wyłącznie pozyskanie kolejnych linków, które prowadzą do firmowej witryny ale skupienie się w głównej mierze na użytkowniku. To jest myślenie długofalowe ale właśnie w długiej perspektywie buduje się wizerunek marki na który składa się również strona www. Idealnym rozwiązaniem jest opracowywanie takich witryn, które jednocześnie są przyjazne i przydatne użytkownikom oraz dostępne dla robotów indeksujących.
Między życiem realnym a wirtualnym – działania PR w internecie
Pokolenie Web 2.0 i Web 3.0, które poznało już jakim ułatwieniem jest na codzienne korzystanie z różnych funkcji online życie toczy pomiędzy światem wirtualnym (urządzeniami mobilnymi, technologią, internetem) a codziennością w realnym życiu. Uwzględniając User Experience marka samodzielnie bądź przy wsparciu agencji PR może tworzyć ciekawy dla użytkowników content. Blogi, komunikaty prasowe interesujące i ważne dla czytelników różnorodnych mediów czy ciekawe wpisy w social media. Dzielenie się w ten sposób doświadczeniami z użytkownikami oraz użytkowników miedzy sobą, za pośrednictwem różnych aplikacji internetowych czy platform daje firmie informację o tym, czego odbiorca usług szuka i potrzebuje, jakie treści go interesują, czego szuka najczęściej, jakie treści i informacje pomija, z jakimi się identyfikuje a z jakimi już nie. Dzięki tej wiedzy marka wie, co należy zmienić itd. A stąd już nieco prostsza droga do realizacji złożonych procesów marketing automation.
Jeszcze do niedawna strona internetowa spełniała przede wszystkim funkcję informacyjną. Dziś – aby być bliżej klienta trzeba stosować więcej narzędzi. Wbudowany chat na stronie czy media społecznościowe – to tylko wybrane elementy. Biorąc jednak pod uwagę, że w dzisiejszych czasach niewiele osób czyta strony www od deski, a raczej je skanuje – trzeba wiedzieć czym i jak przykuć na dłużej uwagę użytkownika. Pamiętajmy, mamy mniej niż 5 sekund. Tyle potrzebuje nasz mózg żeby podjąć decyzję „zostaje i czytam” bądź „opuszczam stronę i szukam intersującej mnie treści czy bardziej usability interfesju”. Niestety na nic zaklinanie rzeczywistości, że jak mamy fantastyczne/unikatlne treści ale fatalny układ strony i nieciekawą grafię to ludzie będą naszą stronę odwiedzać. Nie będą. W ramach usług PR można przeprowadzić badania jakościowe User Experience na docelowej grupie klientów. Na tej podstawie zyskuje się wstępne wytyczne, które można wykorzystać do zmian pozwalających zwiększyć jakość i efektywność strony www – niezbędne również przy realizacji kampanii reklamowych w internecie.
Tagi
zobacz inne
Dzieliliśmy się już wiedzą o cyklu powstawania produktu/usługi.Tym razem przypomnimy jaki jest cykl życia produktu bądź usługi. Warto o tym pamiętać aby wprowadzać innowacje, zmiany oraz modyfikować produkty czy usługi tak aby nadal były atrakcyjne dla klientów.
WięcejOdwieczna męka marketera pracującego z klientami nie mającymi wyrobionych nawyków związanych z planowaniem to … kalendarz bądź, jak kto woli roczny harmonogram działań marketingowych. Bez planu i na tzw. „spontanie” to co najwyżej można pojechać z plecakiem na wakacje. Jak w marketingu nie planujesz to prosisz się o kłopoty.
Więcej