Blog

User Experience

Cyberprzestrzeń stała się nieodłącznym elementem naszego codziennego świata. Każdego dnia przeglądamy na różnych urządzeniach stacjonarnych i mobilnych wiele stron oraz korzystamy z różnego rodzaju aplikacji online.

Jak to się więc dzieje, że jedne witryny internetowe zapadają nam bardziej, a inne mniej w pamięci? Dlaczego pewne aplikacje internetowe są dla nas bardziej użyteczne i przyjazne od innych? Sekret tkwi w kilku czynnikach, takich jak m.in. funkcjonalności, realizacji potrzeb użytkownika i designie, a także w odpowiedniej reklamie i działaniach PR-owych prowadzonych online i widocznych na stronie.

Działania PR na podstawie doświadczeń użytkownika

User Experience w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „doświadczenie użytkownika”. Jest więc sumą jego historii, przeżyć, doznań, stanu emocjonalnego w jakim się znajduje podczas korzystania z produktu lub usługi interaktywnej. Agencje świadczące usługi PR, opracowując reklamę i działania PR dla klientów, eliminują wszystko, co oddziela użytkownika od treści lub odwraca jego uwagę. Jego doświadczenie powinno być nierozerwalnie połączone ze sposobem, w jaki znajduje i przetwarza podaną mu przez markę treść. Przykładem jest strona internetowa firmy. Jej interfejs, związany z nią komunikat jak również np. ukazująca się na stronie reklama czy informacja na temat kampanii PR, które firma realizowała (np. zakładka Napisali o nas) składają się na to, jak jest postrzegana przez potencjalnych klientów. Działania marketingowe w których skład wchodzą między innymi, pełna i zaawansowana analityka ruchu na stronie, audyty, zmiany i poprawki a następnie kolejne testy mają jeden cel. Stronę czy serwis do którego klienci będą wracać, będą z niego korzystać i bez najmniejszego problemu odnajdywać ważne dla nich treści. A przy tworzeniu tzw. contentu pomocna może być agencja PR, która potrafi na potrzeby i oczekiwania userów spojrzeć nieco inaczej niż klient. I to warto bardzo podkreślić. Inaczej - nie lepiej czy gorzej od właściciela strony czy serwisu. Inaczej, bardziej nieszablonowo, bez rutyny. Praca nad User Experience wymaga zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin m.in.: marketingowców, socjologów, programistów, grafików, psychologów.

User Experience wykorzystywane jest przez agencję PR m.in. w działaniach SEO. Podczas tworzenia strony nie jest już ważne tylko i wyłącznie pozyskanie kolejnych linków, które prowadzą do firmowej witryny ale skupienie się w głównej mierze na użytkowniku. To jest myślenie długofalowe ale właśnie w długiej perspektywie buduje się wizerunek marki na który składa się również strona www. Idealnym rozwiązaniem jest opracowywanie takich witryn, które jednocześnie są przyjazne i przydatne użytkownikom oraz dostępne dla robotów indeksujących.

Między życiem realnym a wirtualnym – działania PR w internecie

Pokolenie Web 2.0 i Web 3.0, które poznało już jakim ułatwieniem jest na codzienne korzystanie z różnych funkcji online życie toczy pomiędzy światem wirtualnym (urządzeniami mobilnymi, technologią, internetem) a codziennością w realnym życiu. Uwzględniając User Experience marka samodzielnie bądź przy wsparciu agencji PR może tworzyć ciekawy dla użytkowników content. Blogi, komunikaty prasowe interesujące i ważne dla czytelników różnorodnych mediów czy ciekawe wpisy w social media. Dzielenie się w ten sposób doświadczeniami z użytkownikami oraz użytkowników miedzy sobą, za pośrednictwem różnych aplikacji internetowych czy platform daje firmie informację o tym, czego odbiorca usług szuka i potrzebuje, jakie treści go interesują, czego szuka najczęściej, jakie treści i informacje pomija, z jakimi się identyfikuje a z jakimi już nie. Dzięki tej wiedzy marka wie, co należy zmienić itd. A stąd już nieco prostsza droga do realizacji złożonych procesów marketing automation.

Jeszcze do niedawna strona internetowa spełniała przede wszystkim funkcję informacyjną. Dziś – aby być bliżej klienta trzeba stosować więcej narzędzi. Wbudowany chat na stronie czy media społecznościowe – to tylko wybrane elementy. Biorąc jednak pod uwagę, że w dzisiejszych czasach niewiele osób czyta strony www od deski, a raczej je skanuje – trzeba wiedzieć czym i jak przykuć na dłużej uwagę użytkownika. Pamiętajmy, mamy mniej niż 5 sekund. Tyle potrzebuje nasz mózg żeby podjąć decyzję „zostaje i czytam” bądź „opuszczam stronę i szukam intersującej mnie treści czy bardziej usability interfesju”. Niestety na nic zaklinanie rzeczywistości, że jak mamy fantastyczne/unikatlne treści ale fatalny układ strony i nieciekawą grafię to ludzie będą naszą stronę odwiedzać. Nie będą. W ramach usług PR można przeprowadzić badania jakościowe User Experience na docelowej grupie klientów. Na tej podstawie zyskuje się wstępne wytyczne, które można wykorzystać do zmian pozwalających zwiększyć jakość i efektywność strony www – niezbędne również przy realizacji kampanii reklamowych w internecie.

 

Kontakt

KeyK Project Marketing&Media

ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
email:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Wpisz tekst z obrazka w to pole (wielkość liter ma znaczenie)

KeyK Project Marketing&Media 2024
Strona używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zapoznaj się z Polityką Cookies oraz Klauzulą informacyjną Polityki Prywatności .