Blog
Co to jest Marketing Insight?
Wejrzenie w potrzeby klientów, w tym także te, których nie do końca nawet oni sami są świadomi, to inaczej działania marketing insight. Aktywności te wymagają od marketera otwartego umysłu oraz bardzo aktywnej wszechstronnej obserwacji otoczenia i zachowań/trendów konsumenckich.
Dzięki insightom można rozwijać markę, produkt lub usługę pod kątem oczekiwań klienta oraz dostosować przekaz marketingowy tak, aby był jank nablizszy oczekiwaniom i potrzebom naszego potencjalnego klienta. Liczy się zrozumienie jego pragnień tuż u podstaw (często nieuświadomionych i nie wyartykułowanych), ich istotność dla konsumenta, emocjonalność, jaka się z nimi wiąże i która ma bardzo ważny wpływ na to, czy zwiąże się on z daną marką. I jak silnie się z nią zwiąże. W kampaniach stosujących dobry insight klienci powinni odnajdywać samych siebie – tak jakby oglądali się w lutrze, tylko to nie lustro a kreacje w kampanii reklamowej.
Klasyczna teoria podsumowuje ich potencjał w stosunku do sprzedaży marki czterema „R”:
Reality – musi być prawdą konsumencką,
Relevance – musi być prawdziwy w kontekście swojej kategorii,
Resonates – powinien zmieniać postrzeganie danej rzeczy,
Reaction – musi powodować chęć do działania.
Z życia wzięte
W jaki sposób i gdzie najlepiej szukać insightów konsumenckich? Z pewnością warto wsłuchiwać się w to, co mówią znajomi czy osoby które obserwujemy wpisujący się w daną grupę docelową. Warto, by były to opinie zróżnicowane, aby dały prawdziwy, a nie zawężony obraz rzeczywistości. Przydadzą się także obserwacje zachowań konsumenckich w czasie robienia zakupów oraz przeanalizowanie reakcji po zakupowych czy poza zakupowych. Inspiracja często leży na ulicy. Wystarczy przypatrzeć się dobrze temu, jak zachowują się ludzie podczas wielu codziennych czynności i odkryć, co jeszcze może ułatwić im życie, czego poszukują i pragną. Insight można porównać do wynalazczości, innowacyjności – dotarcie do najgłębszych potrzeb i przekucie ich na dany produkt/usługę którą oferujemy lub możemy oferować to nowa droga dotarcia do konsumentów.
Z pomogą agencji PR
Przydadzą się też badania fokusowe, oraz korzystanie z szeroko rozumianych działań PR. Wykorzystać można także narzędzia online, dzięki którym możliwe jest śledzenie tego, jakie wątki w dyskusjach zyskują popularność, w jakich tematach, obszarach czy regionach. Co na temat danej marki mówią konsumenci np. w mediach społecznościowych.
Insight to również kompleksowe działania PR, które można scedować na agencję PR-ową. Korzystając z różnych narzędzi marketingowych. To właśnie agencja wspólnie z klientem przeprowadzi analizę potrzeby konsumentów i podpowie, jaką strategię warto podjąć, aby znaleźć do nich właściwą drogę.
PR w internecie – czyli zbieranie informacji w sieci
Sposobów na to, aby zbierać insighty, jest wiele. Jednym z nich są działania PR w internecie. Biorąc pod uwagę, że każda wizyta klienta w internecie zostawia po sobie ślad, analitycy i specjaliści od marketingu mogą na podstawie tego, czego szuka, co go interesuje, wyciągnąć wnioski i przygotować odpowiednią strategię a w ślad za nią odpowiednie działania, kanały komunikacji, platformy czy w końcu kreacje graficzne czy wezwania do działania.
Działania można realizować zwłaszcza na portalach społecznościowych, na których np. tworzone są fanpage danej marki. To kopalnia wiedzy na temat grupy docelowej. Pozwala poznać jej wiek, zainteresowania, lokalizację, stanowisko pracy czy podejmowane aktywności online – a więc jakie strony polubili, jakie treści i jak skomentowali oraz co udostępnili. Oczywiście można korzystać również z # czy platform analitycznych które tego typu informacje są w stanie nam dostarczyć.
W ramach działań Public Relations w sieci można także przeprowadzać różnego rodzaju badania. Na stronie www zadawać proste pytania, na które odpowiedzi dostarczą informacje na temat preferencji klientów, wysłać ankietę, zaprosić do badań itd. Analogiczne działania można przeprowadzić również na platformach społecznościowych, forach dyskusyjnych czy nawet ankietując klientów w restauracji czy w sklepie.
Strategia działania, jaką może zaproponować agencja PR, z wykorzystaniem insightów, to szansa na to, aby skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. Biorąc pod uwagę, że wiele produktów jest dzisiaj bardzo podobnych do siebie a walka o klienta toczy się głównie na poziomie ceny, efektywne zaistnienie w umysłach konsumentów jest wielkim wyzwaniem. Mocny, ciekawy i naprawdę odpowiadający naszym potencjalnym klientom insight poruszy go na tyle, że zapamięta dany produkt/usługę (przekaz bądź reklamę). A co za tym idzie, z punktu widzenia marketera rośnie prawdopodobieństwo zakupu bądź polecenia naszych produktów bądź usług innym osobom.
Tagi
zobacz inne
Od kilku lat temat współpracy blogerów i marek jest niezwykle popularny. Chyba nigdy wcześniej konsumentom tak bardzo nie zależało, aby oglądać/czytać prawdziwych i szczerych ludzi, a także słuchać historii z życia wziętych. Zamiast tych, z którymi się nie identyfikują a które często w reklamach kreują marki.
WięcejFundamenty współczesnego rozumienia działania zwanego PR wewnętrzny (internal PR) zostały położone przez brytyjską spółkę Railtrack w 1997 roku. Zdecydowała się ona przeznaczyć 730 tys. funtów na poprawę komunikacji pomiędzy pracownikami oraz wyjaśnienia im celów i strategii przedsiębiorstwa.
Więcej