Blog

Jak dobrze przygotować promocję i odnieść sukces?

Bez względu na to, czy czytasz gazetę, oglądasz program telewizyjny czy spacerujesz ulicami miasta, niemal na każdym kroku możesz natknąć się na reklamę i promocję konkretnego produktu bądź usługi. Hostessy informują, że w pobliżu znajduje się sklep z czekoladą, na którą właśnie obowiązują promocyjne ceny lub rozdają ulotki na promocję w pobliskiej restauracji.

W jakim celu podejmowane są tego typu działania i czy są one związane z reklamą a może z działaniami PR?

Definicja promocji i jej znaczenie

Promocja to nic innego, jak oddziaływanie na odbiorców produktów danego przedsiębiorstwa, które polega na przekazywaniu komunikatów mających w odpowiednim stopniu zwiększać wiedzę na temat towarów firmy lub świadczonych przez nią usług. Tego typu działania są uznawane za pozacenową formę konkurencji, a ich głównym celem jest dostarczenie informacji określonej grupie docelowej odbiorców, informując, że dany produkt/usługa jest dostępny w konkretnym miejscu oraz w określonej cenie.

Promocja może oznaczać działania ukierunkowane zarówno na wspieranie sprzedaży np. poprzez okresowe obniżki cen, sprzedaż wiązaną, gotowe zestawy standardowe jak również może mieć znacznie szersze znaczenie, obejmujące również wybrane obszary działań PR – Public Relations.

Znaczenie promocji dla firmy zależy od wielu różnych czynników, w tym między innymi takich jak:

  • rodzaj i jakość sprzedawanych towarów,
  • charakter rynku i konkurencja na nim,
  • stopień wprowadzenia produktu na rynek,
  • plany firmy w stosunku do danego rynku,
  • stopień zróżnicowania produktu

Czym jest strategia promocji?

Każde przedsiębiorstwo, któremu zależy, aby dobrze przygotować promocję, powinno wiedzieć, że poza strategią marketingową i PR ważne jest również przygotowanie i realizacja tzw. strategii promocji. Jest to zbiór wszystkich środków, za pomocą których firma przekazuje otoczeniu informacje związane z prowadzoną działalnością, oferowanymi produktami czy usługami. W strategii promocji wyróżnia się kilka etapów:

Określenie grupy odbiorców. Wiele firm o tym zapomina nie kierując swoich działań do konkretnych, stargowanych grup odbiorców. A wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Mając hotel możemy w łatwy i szybki sposób zidentyfikować w systemie CRM klientów przyjeżdżających do nas od lat, tych którzy przyjechali tylko raz na weekend, osoby będące w podróży służbowej, rodziny, osoby korzystające z zabiegów SPA itd. Dla każdej z tych grup można przygotować inną ofertę i inną promocję. Dedykowaną i zgodną z zainteresowaniami odbiorców kampanii jeśli realizujemy ją poprzez hotelowy newsletter.

Zidentyfikowanie celów promocji. Przed upublicznieniem naszej promocji warto pamiętać jaki stoi przed nami cel. Czy jest to „wietrzenie magazynów” – tak popularne w przypadku sklepów z odzieżą, czy wyprzedaż rocznika w salonach samochodowych. A może jest to zwiększenie sprzedaży i przygotowujemy promocję 2 w cenie jednego. A może będąc producentem słodyczy do wybranych znanych już klientom produktów dokładamy próbki nowych, wprowadzanych właśnie na rynek.

Przygotowanie projektu przekazu. Bez reklamy, odpowiednich/ciekawych opakowań, standów czy ekspozytorów w miejscach sprzedaży czy ciekawej komunikacji w internecie o naszej promocji mało kto się dowie, to przecież oczywiste.

Wybór odpowiednich środków przekazu – media. Oczywiście można sobie wyobrazić reklamy środków higienicznych dla kobiet w magazynach skierowanych po mężczyzn np. motoryzacyjnych tylko pytanie po co? Oczywiście są panie, które tego typu magazyn kupują i przeczytają ale jasnym jest, że lepiej reklamę w przypadku promocji ww. produktu zlecić w magazynach czy portalach kobiecych. Jest to przykład przejaskrawiony ale każdy portal, serwis, gazeta, magazyn, stacja TV czy rozgłośnia radiowa itd. skierowane są do określonej grupy odbiorców. Warto brać te dane pod uwagę zlecając kampanię reklamową.

Ustalenie budżetu. Budżet, budżet, i jeszcze raz budżet. Zachęcam do przeczytania artykułu Media plan i budżet reklamowy >>

Zweryfikowanie wyników promocji. Pytanie, w którym momencie możemy określić czy promocja odniosła skutek, a w którym nie? Co jest wyznacznikiem sukcesu a co porażki? Czy sprzedanie 10 samochodów podczas akcji promocyjnej to sukces czy porażka? No właśnie. Warto przed uruchomieniem promocji określić wartości/ilości/kwoty akceptowalne i nas satysfakcjonujące. Nie jest to proste ale warto poświęcić czas na dokładne analizy aby to określić.

Promocja – opracowanie planu

Chcąc opracować skuteczny program działania przedsiębiorstwa, należy skupić się przede wszystkim na podjęciu szeregu kluczowych decyzji, które będą stanowić odpowiedź na następujące pytania:

  • Co? Cel promocji, czyli jaki produkt lub usługę chcemy wypromować.
  • Dla kogo? Kto jest odbiorcą prowadzonych przez nas działań promocyjnych.
  • Jak? Poprzez zastosowanie jakich narzędzi i form?
  • Za jakie fundusze? Czyli jaki budżet chcemy przeznaczyć na planowaną promocję.

Punktem wyjściowym do podejmowania decyzji jest ustalenie celów promocji. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na dodatkowe działania PR w Internecie czy nie, powinniśmy pamiętać, że cele muszą być powiązane z wynikami badań sytuacji przedsiębiorstwa oraz produktu na rynku, a także z efektami dotychczas realizowanych przedsięwzięć. Z celami promocji ściśle wiąże się również określenie adresatów – im precyzyjniej zostanie nakreślona grupa docelowa, tym większa jest szansa na skuteczność oddziaływania.

Odpowiedni odbiorca to podstawa

Decydując się na korzystanie z narzędzi PR podczas naszych działań promocyjnych, świadczonych przez najlepszą agencję Public Relations na rynku, szybko zostaniemy uświadomieni, że dobra oferta promocyjna to taka, która jest skierowana do wybranej grupy osób, potrzebujących danego produktu lub usługi bądź, jeśli tak określimy, wzbudzenie zapotrzebowania na dany produkt/usługę osób które dotychczas z niego nie korzystały.
Dlatego, zamiast pisać „40% rabatu na wybrane zabiegi wyszczuplające”, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się bezpośrednio do grupy docelowej: „Niepowtarzalna okazja dla młodych mam, które tej wiosny chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy!”

Od czego jeszcze zależy skuteczność promocji?

Promocja jest skuteczna jeśli jest wyartykułowany i rozumiany stopień osiągnięcia postawionego celu. Czynniki, które mają wpływ na skuteczność kampanii promocyjnej to przede wszystkim realny do realizacji cel, dobrze dobrana grupa docelowa, odpowiedni budżet, a także kreatywność i spójność przekazu.

Mając do dyspozycji różnorodne formy działań i narzędzi promocyjnych, takie jak chociażby wybrane działania PR w Internecie, ustalenie, czy kampania promocyjna przyniosła zamierzony efekt, nie jest łatwe. Na pewno finalnym celem każdej kampanii promocyjnej powinno być przyczynienie się do większego zainteresowania produktem/usługą oraz do wzrostu sprzedaży.

Kontakt

KeyK Project Marketing&Media

ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
email:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Wpisz tekst z obrazka w to pole (wielkość liter ma znaczenie)

KeyK Project Marketing&Media 2024
Strona używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zapoznaj się z Polityką Cookies oraz Klauzulą informacyjną Polityki Prywatności .