Blog
Współpraca z blogerami i influencerami. Co dzięki niej może zyskać marka?
Od kilku lat temat współpracy blogerów i marek jest niezwykle popularny. Chyba nigdy wcześniej konsumentom tak bardzo nie zależało, aby oglądać/czytać prawdziwych i szczerych ludzi, a także słuchać historii z życia wziętych. Zamiast tych, z którymi się nie identyfikują a które często w reklamach kreują marki.
Jak się okazuje, podjęcie współpracy z blogerami i influencerami może stanowić bardzo dobry krok w kierunku budowania przez markę prawdziwej autentyczności, prawie tak samo opłacalny, jak korzystanie z usług agencji PR. Mowa tu przede wszystkim o youtuberach, snapchaterach, instagramerach itp., a więc o ludziach, którzy skutecznie gromadzą wokół siebie wierną im społeczność.
Nowy trend - influencer marketing
Zdaniem specjalistów influencer marketing na chwilę obecną stanowi jeden z najszybciej rozwijających się kanałów umożliwiających skuteczne pozyskiwanie potencjalnych klientów a także budowania wizerunku marki. Z badań wynika, że w Stanach Zjednoczonych trend ten jest wykorzystywany przez blisko 65% marek (tapinfluence.com). Nic więc dziwnego, że do tej formy prowadzenia działań PR przekonuje się coraz większa liczba polskich przedsiębiorców.
Skuteczność tego typu działań zależy przede wszystkim od możliwości skierowania komunikatu bezpośrednio do grupy docelowej. A jak powszechnie wiadomo, efektywna reklama i PR są w dużej mierze związane z optymalnym doborem odpowiedniego grona klientów, takiego, które będzie odpowiadać preferencjom marki. Influencer marketing daje możliwość precyzyjnego dopasowania treści, gdyż dany kanał śledzą osoby zainteresowane konkretną tematyką.
Co można zyskać dzięki współpracy blogerów i marek?
Dzisiaj coraz większa liczba marek decyduje się na świadomą, długotrwałą oraz dobrą jakościowo współpracę z blogerami oraz influencerami, których obraz i przekazywane treści są spójne z założeniami przyjętymi przez daną markę. Co dzięki niej można zyskać?
1. Zwiększenie świadomości.
Influencerzy informujący czytelników o marce czy produkcie mogą sprawić, że większa niż dotychczas liczba osób będzie znała naszą firmę, a także dowie się, kim naprawdę jesteśmy, co oferujemy oraz w jaki sposób działamy.
2. Dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej.
Decydując się na współpracę z blogerem, nie będziemy musieli tracić cennego czasu na dotarcie do społeczności, która będzie zainteresowana naszym produktem lub usługą. Jeśli uda nam się znaleźć odpowiedniego influencera będziemy mieć pewność, że jego przekazy dotrą do osób, które będą zainteresowane naszą marką/produktem.
3. Zwiększenie zaufania.
Blogerzy czy youtuberzy poprzez publikowanie interesujących oraz wartościowych treści zdobywają zaufanie swoich fanów. Dlatego też ich sympatycy zazwyczaj liczą się z wystawianymi przez nich rekomendacjami. W przypadku, gdy influencerzy napiszą coś o naszej marce lub produkcie, prawdopodobieństwo, że fani będą chcieli go kojarzyć a być może również kupić i przetestować, będzie znacznie większe.
4. Wpływ na strategię contentową.
Efektem współpracy z influencerami może być również artykuł czy test video naszego produktu/usługi. W ten prosty sposób uzyskamy ciekawy content, którym będziemy mogli podzielić się np. za pośrednictwem prowadzonych przez nas kanałów w mediach społecznościowych.
5. Stworzenie partnerstwa marka-blog.
Może się zdarzyć, że nawiążemy z influencerem dłuższą współpracę. Decydując się na taką formę kooperacji, możemy jeszcze mocniej zaangażować fanów. Przykładem ciekawie przygotowanego konkursu/zabawy może być kampania realizowana przez blogera i10 oraz markę Pioneer (słuchawki). Opis na czym polegała zabawa oraz jak się fani bawili można przeczytać tutaj >>
Nawiązanie współpracy z influencerem – jak rozpocząć?
Jeśli rozważamy nawiązanie współpracy z influencerem, najważniejsze jest przede wszystkim, aby znaleźć odpowiednią osobę. Może to być bloger, youtuber lub instagramer – ważne, aby taka osoba zrzeszała grupę docelową odpowiadającą preferencjom naszej marki i zechciała z nami współpracować. Oczywiście, nie można zapominać o wynagrodzeniu dla naszego partnera. Poszukiwanie można przeprowadzić samodzielnie na własną rękę lub skorzystać z pomocy firmy działającej w branży PR. Jeśli wybierzemy pierwszą opcję, musimy mieć świadomość, że rozliczenie również będziemy musieli przygotować sami, w zależności od tego, jak działa influencer (faktura VAT lub umowa o dzieło).
Chociaż współpraca z blogerami, youtuberami, snapchaterami i instagramerami wymaga większych nakładów czasu i pracy, a także przemyślanych strategii z zakresu reklamy i PR, daje jednak korzyści, jakich trudno nie docenić. Influencerzy pracujący z firmami, mają większe pole do popisu i wykazują większą kreatywność w promowaniu marek. Dobrze przemyślana akcja promocyjna z wykorzystaniem bloga czy Instagrama może więc przynieść o wiele ciekawszy efekt niż klasyczna kampania wizerunkowa czy reklamowa. Wszystko zależy od celów jakie sobie stawiamy, jakich fanów/obserwatorów ma wybrany przez nas bloger/influencer i jaką ma reputację. Bo o tym też warto pamiętać i mieć na uwadze nawiązując współpracę.
Tagi
zobacz inne
W latach dziewięćdziesiątych panowało powszechne przekonanie, wedle którego kampanie public relations oznaczały milionowe budżety, gigantyczne nakłady i tym samym przeznaczone były wyłącznie dla ogromnych korporacji, które było na to stać.
WięcejOd kilku lat temat współpracy blogerów i marek jest niezwykle popularny. Chyba nigdy wcześniej konsumentom tak bardzo nie zależało, aby oglądać/czytać prawdziwych i szczerych ludzi, a także słuchać historii z życia wziętych. Zamiast tych, z którymi się nie identyfikują a które często w reklamach kreują marki.
Więcej