Blog
Kolory w reklamie a odbiorca przekazu
Dobrze stworzone i przemyślane kreacje graficzne, w tym reklamy są jednym z elementów, które mogą doprowadzić naszą firmę do sukcesu. Najlepszym ze sposobów dotarcia do potencjalnego odbiorcy jest obraz – to właśnie on na najdłużej zapada w pamięci odbiorcy i pozwala mu na ewentualne zapamiętanie marki. Co ważne, w obrazie liczą się nie tylko kształty, ale i kolory.
Obraz w reklamie to podstawa, bez której sukces w marketingu ma nikłe szansy na zaistnienie (reklamy TV, reklamy w prasie, reklamy w internecie, outdoor, ulotki, foldery, media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram ... - można wymieniać bez końca). Kwestią, która ma znacznie podczas pierwszego zetknięcia się z nim, jest nie przekaz, a kolor. To właśnie on sprawi, że nasze początkowe odczucia będą pozytywne lub negatywne, a tym samym wpłynie na dalszy odbiór reklamy.
Psychologia koloru
Współczesna i wszystkim osobom zajmującym się zawodowo projektowaniem graficznym czy marketingiem dobrze znana psychologia koloru oraz ich zastosowanie w sprzedaży opisuje, że kolory aż w 85% wpływają na wybór konkretnych produktów wśród potencjalnych odbiorców. Co ważne, każdy z kolorów wywołuje u ludzi konkretne psychofizyczne odczucia i reakcje, a tym samym możemy jako marketerzy w pewien sposób sterować emocjami odbiorcy naszej reklamy czy przekazu.
Paleta kolorów ukazywana w postaci koła od lat wspiera nie tylko malarzy i architektów w tworzeniu swoich dzieł, ale również grafików, którzy w pracy marketingowej wykorzystują je, aby wpływać na zachowania potencjalnych odbiorców. Warto pamiętać o tym, że przeciwległe na palecie kolorów kolory najlepiej ze sobą kontrastują, dopełniając się jednocześnie.
Wśród najpopularniejszych i najbardziej dominujących kolorów, które przyciągają wzrok i przykuwają uwagę, są z pewnością kolory czerwony i pomarańczowy, które od lat stanowią bazę do podkreślania wyprzedaży, obniżek cenowych. Wszelkie zielenie i odcienie niebieskiego kojarzone są raczej z grafikami informacyjnymi, natomiast szarości używa się jako tło kontrastowe.
Jakie emocje towarzyszą kolorom?
Wybierając konkretny kolor, w odpowiedniej tonacji, a także i nasyceniu jesteśmy w stanie wywołać u potencjalnych odbiorców konkretne emocje. Tak np. niebieski w reklamie uspokaja i wycisza. Odcienie żółci wspomagają zapamiętanie i stymulują wyobraźnię. Biel stosuje się jako tło, które uwydatnia inne kolory np. podczas sesji zdjęciowych, a czerwony pobudza zmysły i zachęca do wykonania szybkiej akcji. Czernie podkreślają klasę i elegancję oraz informują o wysokim standardzie. Zastosowanie zieleni w reklamie przywoła poczucie bezpieczeństwa i relaksuje.
Czy wszyscy odbierają reklamę tak samo?
Sposób, w jaki dotrze do nas reklama, a dokładniej obraz i jakie wywoła w nas odczucia, za każdym razem jest inny. Co ważne, różnice te zauważalne są także w płci do której skierowana jest reklama. Inne odczucia będą mieć mężczyźni, a inne kobiety nawet w przypadku tej samej reklamy - to oczywiście żadna nowość, prawda? Kobieta możne powiedzieć "Nie podoba mi się", mężczyzna z kolei będzie zachwycony. Jeśli reklama jest skierowana właśnie do mężczyzn to ok. Jeśli jednak do kobiet lub par - być może został popełniony błąd w założeniach projektowych.
Powszechnie uznaje się, że kobiety bardziej reagują na kolory w reklamie i odbierają je silniej, w momencie, gdy mężczyźni nie do końca widzą kontrasty i różnice pomiędzy poszczególnymi barwami.
Chcąc stworzyć reklamę idącą z duchem czasów, warto pokusić się o skorzystanie z tzw. trendbooków. W przypadku kolorów wyrocznią jest Pantone prezentujący rokrocznie "kolor roku". W przypadku projektów graficznych warto śledzić na przykład Visual Trends Adobe.
Pamiętajmy jednak o jednym. Czasami mniej znaczy więcej. Projekty graficzne którymi zachwyca się branża w ostatnich latach są minimalistyczne. Gra się głównie układem, fontem (czcionką). Takie projekty bardzo wyróżniają się na tle wszechogarniającej pstrokacizny i bardzo często widzianego kiczu. Warto więc dać szansę dobremu grafikowi na autorski, ciekawy projekt. Niekoniecznie sugerowanie się konkurencją i ich kreacjami graficznymi jest najlepszym doradcą. Wyobraźcie sobie swój produkt na półce sklepowej. Wszystkie opakowania się kolorowe - na półce widać tylko ścianę kolorów. Tylko jedna firma pokusiła się o oryginalność. Jej opakowania są białe, z eleganckim czarnym matowym napisem i przyciągającym wzorkiem fontem (czcionką).
Projektując zawsze pamięta się o grupie docelowej. Jeśli naszymi klientami są osoby o wyrobionym guście, wymagające, zwracające uwagę na estetykę otoczenia owe białe opakowanie bardziej je zainteresuje niż "pstrokacizna" obok. Dlatego dobra agencja marketingowa czy brandingowa zanim rozpocznie pracę nad projektem poprosi o brief kreatyny w którym właśnie między innymi opisuje się grupę docelową dla której owy projekt jest przygotowywany.
Tagi
zobacz inne
Każda marka powinna mieć swoją strategię marketingową. Nie rozumianą jedynie jako opasła księga schowana w szufladzie ale rozumiane jako DNA które jest integralna częścią marki. DNA które jest w jej komunikacji, działaniach rynkowych, zachowaniu a także w działaniach pracowników.
Więcej