Internet to jedno z najlepszych narzędzi do zaistnienia w świadomości potencjalnych odbiorców. Szeroki wybór serwisów, stron oraz rozlicznych platform społecznościowych (w tym blogowych) daje nam wręcz nieograniczone możliwości prowadzania kampanii reklamowych. Zarówno sprzedażowych jaki wizerunkowych.
W przypadku realizacji kampanii na takich serwisach jak np. wp.pl, onet.pl, otomoto.pl itd. niezbędny jest kontakt z działem reklamy oraz ustalenie kryteriów kampanii (czas trwania, zasięg, odbiorcy, format reklamy, forma rozliczeń, miejsce gdzie reklama/baner reklamowy ma się ukazać itd.). Nie zapominajmy, jak ważne jest ustalenie celu kampanii reklamowej. Kampania bez monitoringu oraz możliwości modyfikacji to strata czasu i pieniędzy. Więc jak nie mamy czasu sami się nią w odpowiednim zakresie zająć warto scedować to na innych np. agencję marketingową.
Decydując się na stworzenie strategii marketingowej firmy, nie wolno pominąć internetu. To jedno z najdynamiczniej reklamowo rozwijających się narzędzi i spory kawałek tortu w budżetach marketingowych. Wiele MŚP w chwili obecnej w ogóle zrezygnowało z mediów drukowanych (gazety codzienne, tygodniki, miesięczniki) czy bardzo ogranicza zlecanie sporów radiowych, właśnie na rzecz kampanii internetowych.
Projektując i realizując kampanie w internecie jest sporo możliwości weryfikacji ich skuteczności. Tworząc kampanie reklamowe, możemy ukierunkować ich działania na konkretne akcje zwrotne od naszych odbiorców np.
a oraz wiele, wiele więcej.
Wszystko to zależy od rodzaju zaplanowanej i realizowanej przez nas kampanii reklamowej firmy.
Nazewnictwo, mini słowniczek kampanii reklamowych w internecie
Planując kampanię w internecie bezwzględnie trzeba się zapoznać z podstawowymi pojęciami jakie w marketingu internetowym obowiązują takimi jak np.
Trzeba również wiedzieć jakie media/platformy, jakie formy rozliczeń oferują. Jeśli kiedykolwiek zgłosi się do was agencja interaktywna oferująca rozliczenia za kampanię AdWords w wyszukiwarce Google za ilość wyświetleń śmiało możecie odłożyć natychmiast słuchawkę bo trafiliście na oszustów. W kampaniach Adwords rozliczamy się w modelu CPC czyli za akcję (kliknięcie a link, klikniecie a baner) a nie za samo wyświetlanie linka czy reklamy graficznej.
Podczas określania skuteczności reklamy duże znaczenie ma także CR, czyli conversation rate. Wskaźnik określający odsetek osób, które wykonały pożądaną przez nas aktywność, w tym przypadku chodzi o zakup produktu, złożenie zamówienia, zapisanie do newslettera. CR nie odnosi się do poniesionych przez nas kosztów, a jedynie ukazuje czy istnieją dodatkowe czynności idące w parze z ustawionym przez nas celem kampanii.
Nie można także zapomnieć o BR, czyli bounce rate. BR jest wskaźnikiem odrzuceń, czyli wskaźnikiem, który pokazuje odsetek osób, które po przejściu na stronę docelową nie podjęły się wykonania żadnej z dodatkowych aktywności bądź weszły i natychmiast wyszły (czas trwania sesji 0 sec). W ten sposób możemy również określić skuteczność naszej kampanii. Te dane widać w Google Analitics naszej strony lub innym narzędziu służącym do analizy statystyk serwisu/strony.
Koszty konwersji
Często zadaje się nam pytanie „A ile zarobię na tej kampanii, ilu będę miał nowych klientów”? Standardowo odpowiedź brzmi „To zależy”. Zależy od produktu, usługi, strony, targetowania reklam, znajomości marki, miejsca gdzie reklamy są emitowane itd. Zadaniem wręcz niemożliwym jest stworzenie jednej uniwersalnej kampanii oraz określenie jej skuteczności dla każdej firmy. To, co w przypadku jednych sprawdzi się najlepiej, u innych nie będzie przynosić efektów. Przykład? Dla jednej firmy koszt pozyskania 1 leada sprzedażowego wynosi 500zł (zakończonego transakcją sprzedaży bądź podpisaniem umowy) a dla innej firmy jest to kwota 4zł. Wszystko zależy od branży, jej specyfiki, profilu działalności, konkurencji, platformy za pośrednictwem której kampania jest realizowana itd. Oczywiście, można powiedzieć, że 500zł za jeden kontakt/lead sprzedażowy to fortuna. Obiektywnie, pełna zgoda. Jeśli jednak mamy świadomość, że wydaliśmy 500zł za lead a sprzedaliśmy klientowi usługi/towary za np. 20.000 i marża wynosiła wielokrotności owych 500zł to z tej perspektywy owe 500zł wcale nie wygląda tak straszne, prawda?
Dnia mar 19, 2018
Pliki cookie, popularnie zwane „ciasteczka” są powszechnie znane, ale nie każdy wie, jak wielkie mają znaczenie dla właścicieli witryn internetowych. HTTP Cookie to najprościej mówiąc mechanizm zapamiętywania danych, oparty na przepływie informacji pomiędzy stroną internetową i przeglądarką.
Więcej KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia