Autentyczność w komunikacji marek.

Każda marka powinna mieć swoją strategię marketingową. Nie rozumianą jedynie jako opasła księga schowana w szufladzie ale rozumiane jako DNA które jest integralna częścią marki. DNA które jest w jej komunikacji, działaniach rynkowych, zachowaniu a także w działaniach pracowników.

Każda firma chce się wyróżnić na rynku. Czy to poprzez prowokujące reklamy (np. AXA czy swego czasu marka odzieżowa Benetton), czy bardziej przyziemne rzeczy takie jak bycie liderem cenowym czy innowacji. Są też firmy które chcą się wyróżnić poprzez podejmowanie różnorodnych działań związanych z szeroko pojętym CSR. Strategie i pomysły na promocję firmy są różne. Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że najważniejsze jest żeby były autentyczne.

Ostatnio jedna ze znanych i cenionych blogerek, również wegetarianka zorganizowała wspólnie z marką kosmetyczną konkurs. Nagrodą były kosmetyki. W omawianym przypadku blogerka – to marka, co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jakież było zaskoczenie jak fani zaczęli pod postem na Facebooku pisać, że marka kosmetyczna testuje swoje produkty na zwierzętach. Jest całkiem prawdopodobne, że blogerka o tym nie widziała, co nie zmienienia faktu, że jej wizerunek osoby, której dobro zwierząt nie jest obojętne – został nieco nadszarpnięty. Z drugiej strony, gdyby o testowaniu produktów na zwierzętach wiedziała a jednak konkurs zorganizowała bo przeważyły aspekty finansowe związane z realizacją konkursu i promocją marki – można by uznać, że blogerka jako marka przestała być wiarygodna dla swoich odbiorców (fanów). Jak widać, bardzo niewiele brakuje aby pieczołowici budowany wizerunek marki (w tym wypadku blogerki) został nadszarpnięty.

A jak jest odbierana marka, która w swojej komunikacji stawia na wartości rodzinne? Widzimy szczęśliwe rodziny w spotach TV, słyszymy w reklamach radiowych, widzimy reklamy w prasie drukowanej, na bilbordach czy w reklamach internatowych. Marka angażuje się również w wiele działań społecznych np. jest partnerem w piknikach rodzinnych czy jest sponsorem nagród podczas Dnia Dziecka. Jak na wizerunek takiej firmy wpłynie informacja, że zwalnia swoje pracownice które wróciły po urlopach macierzyńskich? No właśnie… Jako klienci czujemy się oszukani. Widzimy tylko wykreowany przez markę i współpracujące z nią agencje marketingowe obraz firmy – zbudowany tylko na potrzeby działań związanych z promocją firmy/marki bądź działaniami PR. Nie ma tutaj autentyczności, nie ma spójności, nie ma szczerości. Jest tylko gładki, idealny „plastik”. Kiedyś takie działania nie wpływały tak znacząco na wizerunek marki. W dzisiejszych czasach klienci są bardziej świadomi, mają większy wybór, bardziej interesują się markami, są z nimi (z częścią z nich) bardziej związani – często w sposób bardzo emocjonalny. Tego lekceważyć markom nie wolno!

Dlatego firmy w swojej komunikacji powinny stawiać na autentyczność, szczerość i otwarte relacje z interesariuszami (klientami, użytkownikami, fanami w mediach społecznościowych). Jeśli marka odwołuje się do wartości związanych z ochroną środowiska to powinna to komunikować nie tylko w marketingowych działaniach zewnętrznych ale również wewnątrz firmy np. promując pracowników przyjeżdżających do pracy na rowerach czy komunikacją miejską lub przyznawać parkingi firmowe pracownikom którzy kupują samochody hybrydowe bądź elektryczne. Można iść dalej. Firma może używać tylko papieru nie bielonego (eco) i wybierać do współpracy również firmy wyznające te same wartości. Dzięki takim działaniom przekaz idący z firmy nie będzie „marketingowym bełkotem” a autentycznym, szczerym przekazem. Taki przekaz klienci docenią i z taką marką będą się szczerze identyfikować. Będą również skłonni, za produkty/usługi takiej firmy więcej zapłacić. Bo marka w czytelny/szczery sposób się komunikuje.

Warto działać w ten sposób. To się zawsze zwraca zarówno markom jak i agencjom marketingowym. Budowanie spójnej, autentycznej i szczerej komunikacji. Klienci potknięcia wybaczą ale kłamstwa/oszustwa już nie. A odbudowanie wizerunku to proces zarówno kosztowny jak i czasochłonny. A czasami nawet niemożliwy…

Dnia lut 14, 2017

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Od IT po targi ślubne. Poznaj ciekawe wydarzenia targowe w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Wiele się mówi o Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w szczególności o Dubaju w ostatnich latach. Wiele firm chciałoby wejść na tamtejszy rynek mając w perspektywie ekspansję na rynki regionu na których mieszka ponad miliard mieszkańców.

Więcej
Łączenie umysłów, liczenie zysków. Expo 2020 w Dubaju.

Światowa wystawa EXPO po raz pierwszy odbędzie się w Dubaju. Zaplanowano, że wystartuje 20 października 2020 roku i potrwa do 10 kwietnia 2021 roku. Będzie to światowa wystawa jakiej jeszcze świat nie widział. Naprawdę, nie ma w tym przesady.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót