Blog
Public Relations. Fakty i mity.
Public Relations to działania, które zyskują coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych nie tylko dużych firm ale również MŚP. Jednak nadal wśród managerów i właścicieli firm pokutuje wiele mitów związanych z tą formą działań marketingowych. Czas je obalić!
Czym jest Public Relations pisaliśmy już na naszym blogu w artykule „Co to jest PR” (czytaj >>). Czas na bardzo szczerą odpowiedź czego firmy mogą się po działaniach PR spodziewać a czego nie. Im szybciej managerowie to zrozumieją tym lepiej i mniej będzie nieporozumień czy niejasności na linii klient – agencja marketingowa.
- Działania PR to nie działania sprzedażowe! Planując wysyłkę informacji prasowych do mediów, analizując następnie publikacje nie spodziewaj się urywających się telefonów i dzikich tłumów szturmujących lokal (sklep, hotel, restaurację itd.). Media relations to działania budujące wizerunek firmy/marki a nie sprzedające przysłowiowy pęczek pietruszki.
- Skrzynki w redakcjach puchną od informacji prasowych które są informacjami sprzedażowymi. Nie są one publikowane. W działaniach sprzedażowych wspiera firmy dział reklamy a nie redakcja. Nie należy mylić pojęć.
- Działania media relations to proces który musi trwać. Tak jak nie zbudowano Rzymu w tydzień tak nie wypromujesz marki w tydzień. Bez względu na przeznaczony na to budżet. Aby naprawdę móc powiedzieć czy działania media relations są skuteczne powinny trwać nie krócej niż rok. Rok intensywnej, przemyślanej pracy z bardzo dobrą, kreatywną agencją PR lub agencją marketingową.
Przykład z naszego portfolio. Działania media relations usług skierowanych do kierowców. Czas trwania kampanii: 12 miesięcy, publikacje w mediach branżowych co miesiąc. Ekwiwalent reklamowy na poziomie 1,5ml złotych. Oprócz kampanii PR realizowane były liczne działania sprzedażowe (kampanie reklamowe). Efekt łączonych działań PR i reklamowych: rozpoznawalność na rynku na poziomie 10%. - Działania PR to nie tylko współpraca z mediami to również miedzy innymi wysyłka newsletterów. Interesujących, ciekawych, inspirujących, niosących wartość dla odbiorcy. W ten sposób również buduje się wizerunek firmy. Nie nachalnej i mówiącej „kup, kup, u mnie kup, u mnie najtaniej” tylko budującej więź z klientem. Oczywiście – wszystko zależy od tego, jaki jest cel newsletterów. Sklepy internetowe wysyłają newslettery w większości sprzedażowe a firmy oferujące usługi B2B, w szczególności wysokospecjalistyczne tą drogą iść nie powinny.
- Media społecznościowe to też cześć działań PR. I mitem jest, że są darmowe. Aby użytkownicy chcieli komunikować się z marką za pośrednictwem platform społecznościowych marka MUSI im coś zaoferować. Merytorycznego, wesołego, ciekawego, zaskakującego, intrygującego ... O uwagę użytkownika walczy wiele marek. Warto wiec zadać sobie pytanie dlaczego właśnie z Twoją marką fan ma wejść w interakcję? Aby profil był chętnie odwiedzany a posty komentowane musi by prowadzony przez osobę która się na tym zna. A ta osoba za darmo pracować nie będzie i z przysłowiowe 500zł też nie. Przygotowanie jednego postu to czasami parę godzin pracy. Żeby dotrzeć przekazem do odpowiedniej ilości osób też trzeba za posty promowane zapłacić (np. w przypadku FB). Warto prowadzenie mediów społecznościowych powierzyć dobrej agencji social media czy agencji Public Relations lub własnemu, cyklicznie szkolonemu pracownikowi.
- "A może weźmiemy do współpracy jakiegoś blogera. Oni za darmo pracują, prawda?”. Nie. Znani i cenieni blogerzy za darmo dla firm komercyjnych nie pracują. Oni ze swoich blogów żyją, to jest ich źródło utrzymania.
Można jeszcze długo wymienić mity jakie nadal pokutują wśród przedsiębiorców. Pamiętajmy jednak o jednej prawdzie. Cytując klasyka (Milton Friedman): „Nie ma darmowych obiadów”. Za wszystko trzeba wcześniej czy później zapłacić.
Jaki wniosek? Jeśli upierasz się, że działania PR mają sprzedawać to czas najwyższy zmienić punkt widzenia. Działania marketingowe Twojej firmy powinny być prowadzone wielotorowo. Jeden z torów to oczywiście działania czysto sprzedażowe, pozyskiwanie nowych czy utrzymanie kontaktu z dotychczasowymi klientami itd. Jednak firm oferujących takie same/zbliżone usługi bądź produkty jak Twojej firmy jest wiele. Tylko marki które konsekwentnie i w sposób długofalowy budują swój wizerunek wygrają. Dlaczego? Bo zbudują ze swoimi klientami/użytkownikami więź której Ty – skupiony tylko i wyłącznie na sprzedaży nigdy nie stworzysz. Dlatego warto inwestować w przemyślane, długofalowe działania PR.
Tagi
zobacz inne
Jednym z narzędzi coraz częściej wykorzystywanych przez działy czy agencje public relations jest sponsoring. Tego typu działania PR pozwalają na kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w długim okresie czasu - umożliwiają budowanie relacji z otoczeniem, interesującymi czy wpływowymi grupami odbiorców (potencjalnych klientów), budują relacje ze społecznościami lokalnymi.
WięcejKażda marka powinna mieć swoją strategię marketingową. Nie rozumianą jedynie jako opasła księga schowana w szufladzie ale rozumiane jako DNA które jest integralna częścią marki. DNA które jest w jej komunikacji, działaniach rynkowych, zachowaniu a także w działaniach pracowników.
Więcej