Zanim pomyślisz o ekspansji zagranicznej. Grecja.

Od jakiegoś czasu coraz dokładniej przyglądamy się greckiemu rynkowi reklamowemu. Co go różni go od polskiego? Zaskakujące jest to, że w Grecji incydentalnie zobaczymy bilbordy z reklamami. Zaskoczeni?

Grecja to kraj który ostatnimi laty przeszedł dosyć bolesną lekcję ekonomii. Jednak nie o ekonomii a na reklamie się skupimy. Widząc oczami wyobraźni greckie miasta takie jak Ateny czy mniejsze, stolice wysp a nawet miejscowości wypoczynkowe co pojawia nam się przed oczami? Domy, rodzinne sklepy, tawerny, knajpki, tradycyjne piekarnie, widoki aż po horyzont gajów oliwnych bądź skał a na ich tle pięknego morza lub nieba … Widzimy szyldy nad sklepami, neony i wystawy sklepowe. Czego nie zobaczymy lub zobaczymy incydentalnie a co jest zmorą polskich miast i tras dojazdowych do nich? Wielkie bilbordy, tysiące reklam wołających z każdej strony, zasłaniające cały krajobraz. Paskudne reklamy zawieszone i straszące na płotach. Czyżby Grecy nie znali bilbordów czy reklamy zewnętrznej (outdoor) itd.? Pytanie retoryczne oczywiście ale widocznie Grecy bardziej cenią widoki aniżeli tysiące reklam go zasłaniających. Nie wspominając o ich skuteczności, która przy tak dużym nasyceniu jest proporcjonalnie coraz mniejsza. W Grecji zobaczymy reklamy outdoorowe na przystankach autobusowych, w przejściach podziemnych czy w/na wagonach metra a także na autobusach.

Ateny. Nośniki reklamowe w metrze.

Grecki rynek to nie same wielkie międzynarodowe korporacje. Wystarczy przejść się po ulicach polskich i greckich miast aby zobaczyć diametralną różnicę. W kraju Sokratesa, Platona i Arystotelesa zobaczymy lokalne sklepy, w większości prowadzone przez rodziny, relatywnie mało spotkamy sklepów sieciowych. Choć się to zmienia. Na przestrzeni ostatnich 6 lat 250.000 małych rodzinnych sklepów zostało zamkniętych z powodu kryzysu oraz otwarcia domów towarowych. Odwrotna sytuacja jest w Polsce gdzie handel właśnie sieciówkami stoi. Rynek grecki jest ze względu na specyfikę klientów marketingowo bardzo rozproszony. Wielkie sieciowe agencje marketingowe nie są i nigdy nie będą zainteresowane promocją lokalnego sklepu czy piekarni. Nie ten poziom budżetów reklamowych. Jest więc to olbrzymie pole do popisu dla małych, lokalnych agencji PR oraz agencji reklamowych. Jakie formy reklamy są najpopularniejsze w Grecji? Oczywiście internetowe, a więc: portale społecznościowe, reklamy w wyszukiwarce Google, reklama na różnorodnych portalach ogłoszeniowych oraz gazety. Jednak analogicznie jak w Polsce reklamy w mediach tradycyjnych takich jak gazety, radio czy TV są drogie a przez to niekoniecznie dostępne dla małego lokalnego biznesu. Tutaj dominują większe podmioty.

W każdym kraju produkty i usługi są reklamowane – co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. W różny sposób, na różnych nośnikach, w odmienny sposób komunikaty są klientom przekazywane. Planując ekspansję zagraniczną firmy, warto o tym pamiętać i przeprowadzić dokładne badania (research) lokalnego rynku marketingowego i mediowego. Zarówno pod kątem najlepszych nośników, kreacji graficznych, przekazu oraz optymalizacji działań reklamowych związaną z promocją firmy lub marki/produktu. W przypadku produktów w opakowanych warto przeprowadzić analizę designu i zastanowić się czy będzie odpowiedni na rynek na który planujemy ekspansję np. przykład opakowania mleka naszych producentów w Grecji wywoływałyby tylko politowanie wtórnością i mało ciekawym designem.

Przykładowe opakowania mleka. Źródło: internet

Warto również pamiętać, że kreacje czy działania reklamowe, które sprawdziły się w Japonii niekoniecznie sprawdzą się w Norwegii, Polsce czy Brazylii.

Dnia wrz 25, 2016

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Od IT po targi ślubne. Poznaj ciekawe wydarzenia targowe w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Wiele się mówi o Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w szczególności o Dubaju w ostatnich latach. Wiele firm chciałoby wejść na tamtejszy rynek mając w perspektywie ekspansję na rynki regionu na których mieszka ponad miliard mieszkańców.

Więcej
Łączenie umysłów, liczenie zysków. Expo 2020 w Dubaju.

Światowa wystawa EXPO po raz pierwszy odbędzie się w Dubaju. Zaplanowano, że wystartuje 20 października 2020 roku i potrwa do 10 kwietnia 2021 roku. Będzie to światowa wystawa jakiej jeszcze świat nie widział. Naprawdę, nie ma w tym przesady.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót