Blog
Wisebrands – czym jest „marka świadoma” i jakie wartości wyznaje?
Postęp technologiczny oraz dynamiczny rozwój nowych mediów spowodowały, że globalne społeczeństwo zaczęło dojrzewać do zmian. Współcześni konsumenci chcą być nieustannie zaskakiwani, dlatego kierowane do nich działania marketingowe muszą być nie tylko nowatorskie.
Muszą się również odwoływać do intelektu, emocji oraz wpisywać się w zmienne realia gospodarczo-społeczne. Od jakiegoś czasu można dostrzec, że marki przestały konkurować ze sobą na poziomie produktowym. Wymiar jakościowy jest dziś w strategiach PR utrzymywany na poziomie optymalnym do średniej rynku w danym czasie. Zaczęto natomiast rywalizować na płaszczyźnie budowania wartości – dodawanych do wymiaru produktowego (tzw. wartości dodane). Przedsiębiorstwa zyskały więc nowy oręż, na którym mogą oprzeć działania PR prowadzone w Internecie czy w tradycyjnych środkach masowego przekazu.
Wartość budowana na trendach
Obecnie skuteczna strategia PR to taka, która odpowiada na szerokie, długotrwałe trendy społeczno-gospodarcze, które generują na rynku nowe potrzeby wśród konsumentów. Popularne do niedawna pojęcie „lovebrands” – marki uwielbianej i kochanej jest dzisiaj stopniowo zastępowane przez „wisebrands” – markę rozsądną, zaangażowaną w problemy środowiskowe i społeczne.
Wisebrands dotyczy przedsiębiorstwa, które bierze odpowiedzialność za cały proces produkcji, od początku do końca w ramach którego powstają jej produkty czy usługi. W sytuacji, gdy jest to np. firma odzieżowa, powinna skupiać się na ekologicznych sposobach pozyskiwania bawełny, podnoszenia standardów pracy w szwalniach itp.
Marketing oparty na wartościach dodanych – co można zyskać?
Rozsądna, odpowiedzialna marka może przywiązać do siebie odbiorców o wiele mocniej niż marka, która jest jedynie fajna czy modna, gdyż odwołuje się do intelektu konsumentów oraz racjonalnych argumentów. Budując w ten sposób PR firmy, można zyskać naprawdę wiele: przywiązanie klienta, poczucie wspólnoty z marką i wyznawanymi przez nią wartościami, a ostatecznie także wiarygodność i sympatię. A to jest przecież niezwykle cenne.
Jak powinien wyglądać marketing bazujący na wartościach dodanych?
Aby usługi PR i działania marketingowe skupione na wartościach dodanych były skuteczne, muszą odwoływać się przede wszystkim do rozsądku potencjalnych odbiorców. Ważne jest, by motywować konsumentów do zadawania sobie pytań, co naprawdę jest dla nich istotne, zachęcać do mądrego korzystania z narzędzi itp. Pomóc nam w tym może sprawdzona agencja PR, podpowiadając, w jaki sposób budować świadomość i reputację marki na zaangażowaniu społecznym.
Uczciwy „wisebrands” to długofalowe i żmudne przedsięwzięcie. Firmy, które są nastawione wyłącznie na szybki zysk niedługo odejdą w niepamięć, gdyż konsumenci przestaną od nich kupować. Wówczas pozostaną przedsiębiorstwa prowadzące marketing oparty na wartościach dodanych, gwarantujący stabilne zyski w perspektywie nie najbliższych miesięcy, ale lat.