Blog
ABC wprowadzania produktu na rynek cz. 1
Doświadczeni przedsiębiorcy doskonale wiedzą jaki jest cykl powstawania produktu/usługi. Tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z biznesem lub dopiero zaczynają o tym myśleć warto o tym przypomnieć. Wiedza ta może ich ustrzec przed wieloma nieprzyjemnościami czy wręcz porażką w biznesie.
Wprowadzając nowy produkt czy usługę na rynek nie ma możliwości aby w usystematyzowany sposób nie zrealizować krok po kroku tzw. Cyklu powstawania produktu/usługi. Często w zespole opracowujący nowy produkt jest również agencja marketingowa będąca bardzo mocnym wsparciem dla zespołu.
Idea produktu/usługi
Na samym początku jest nie, nie jajko czy kura a … pomysł, idea. Często jej inicjatorami są pracownicy, bardzo często jej inicjatorami są również użytkownicy czy klienci. Warto więc być otwartym na ludzi, ich doznania i opinie. W przypadku już istniejących firm bardzo ważny jest kontakt z klientami. To właśni oni najczęściej mówią co im w produkcie/usłudze podoba się najbardziej, czego im brakuje, jak można by produkt/usługę uatrakcyjnić. W przypadku nowo powstałych firm zawsze na początku jest pomysł właściciela który rodzi się z jego doświadczeń, wiedzy, obserwacji. Inspiracje leżą na ulicy. Może być to obejrzany film, udział w konferencji i wysłuchanie inspirującej prezentacji, codzienne życie w którym spotykamy rzeczy, produkty, usługi które w naszym odczuciu mógłby być lepsze, ciekawsze, tańsze, ładniejsze, bardziej ergonomiczne, ciekawiej opakowane i lepiej sprzedawane …
Koncepcja i rozwój produktu
Sam pomysł, który kłębi się w głowie to zdecydowanie za mało aby podbić nim świat. Niezbędnym staje się usystematyzowanie idei/pomysłu i przełożenie go na koncepcję. Częste już na tym wczesnym etapie prac proszona o wsparcie jest agencja marketingowa, która służy wsparciem w zakresie możliwości przeprowadzenia badań marketingowych, opisu produktu, badania konkurencji itd. Na tym etapie tworzy się zespół z odpowiednimi kwalifikacjami i kompetencjami, tworzony jest budżet projektu. Również w tym czasie prowadzone są prace nad produktem czy usługą a także powstaje strategia marketingowa. Warto pamiętać, że działania te generują koszty lecz nie generują przychodów. W zależności od stopnia skomplikowania produktu czy usługi proces ten może trwać wiele miesięcy a nawet lat. Warto o tym pamiętać mając zabezpieczone środki finansowe na ten czas.
Testowanie usługi, prototypowanie produktu
Mało jest firm mających odwagę wejść na rynek nie mając przetestowanego produktu czy usługi na mniejszej/testowej grupie użytkowników. Właśnie w tym momencie, tak ważne jest wsparcie agencji Public Relations czy własnych lojalnych klientów. To właśnie jest doskonały czas aby wykorzystać media społecznościowe i naszych lojalnych fanów (to właśnie kolejny argument dlaczego warto ich pozyskiwać a nie „kupować”) jeśli nie mamy budżetu na bardziej zaawansowane metody badawcze.
Każda opinia, każda uwaga jest bardzo cenna. Każda jest na wagę złota. Jeśli grupa testowa będzie zwracała uwagę na niedogodności, problemy z produktem czy usługą wracamy do dalszej pracy. Wprowadzamy zmiany i znowu testujemy. Pamiętajmy, że dalej nasz projekt przynosi stratę więc im szybciej i lepiej wprowadzimy sugerowane przez userów/klientów/testerów zmiany tym dla naszego projektu lepiej. Będziemy mogli wprowadzić go na rynek i zacząć monetaryzować.
Jest również teoria, poparta praktyką start up`ów wprowadzania na rynek produktu czy usługi nie przetestowanych i w bardzo wczesnych fazach Beta (w szczególności dotyczy to projektów informatycznych czy nowych technologii). Są firmy, którym się to udaje jednak większość w ten sposób projektów kończ się spektakularnymi klapami.
O cyklu życia produktu w kolejnym wpisie za tydzień. Zapraszamy.
Tagi
zobacz inne
Planując biznesową ekspansję na „krainę szejków” warto poznać zwyczaje panujące w kraju naszych kontrahentów. Decydując się na współpracę z partnerami z Bliskiego Wschodu poznajmy parę zasad i zwyczajów tam panujących, by nie popełnić gafy, która może zaważyć na sukcesie naszej firmy.
WięcejPojęcia takie jak: marketing, reklama i Public Relations często spędzają sen z powiek księgowym i właścicielom firm z sektora MŚP, nowo powstałych firm czy startupów. Dlaczego? Bo w obiegowej opinii generują gigantyczne koszty bez gwarancji przychodów.
Więcej