ABC wprowadzania produktu na rynek cz. 1

Doświadczeni przedsiębiorcy doskonale wiedzą jaki jest cykl powstawania produktu/usługi. Tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z biznesem lub dopiero zaczynają o tym myśleć warto o tym przypomnieć. Wiedza ta może ich ustrzec przed wieloma nieprzyjemnościami czy wręcz porażką w biznesie.

Wprowadzając nowy produkt czy usługę na rynek nie ma możliwości aby w usystematyzowany sposób nie zrealizować krok po kroku tzw. Cyklu powstawania produktu/usługi. Często w zespole opracowujący nowy produkt jest również agencja marketingowa będąca bardzo mocnym wsparciem dla zespołu.

Idea produktu/usługi

Na samym początku jest nie, nie jajko czy kura a … pomysł, idea. Często jej inicjatorami są pracownicy, bardzo często jej inicjatorami są również użytkownicy czy klienci. Warto więc być otwartym na ludzi, ich doznania i opinie. W przypadku już istniejących firm bardzo ważny jest kontakt z klientami. To właśni oni najczęściej mówią co im w produkcie/usłudze podoba się najbardziej, czego im brakuje, jak można by produkt/usługę uatrakcyjnić. W przypadku nowo powstałych firm zawsze na początku jest pomysł właściciela który rodzi się z jego doświadczeń, wiedzy, obserwacji. Inspiracje leżą na ulicy. Może być to obejrzany film, udział w konferencji i wysłuchanie inspirującej prezentacji, codzienne życie w którym spotykamy rzeczy, produkty, usługi które w naszym odczuciu mógłby być lepsze, ciekawsze, tańsze, ładniejsze, bardziej ergonomiczne, ciekawiej opakowane i lepiej sprzedawane …

Koncepcja i rozwój produktu

Sam pomysł, który kłębi się w głowie to zdecydowanie za mało aby podbić nim świat. Niezbędnym staje się usystematyzowanie idei/pomysłu i przełożenie go na koncepcję. Częste już na tym wczesnym etapie prac proszona o wsparcie jest agencja marketingowa, która służy wsparciem w zakresie możliwości przeprowadzenia badań marketingowych, opisu produktu, badania konkurencji itd. Na tym etapie tworzy się zespół z odpowiednimi kwalifikacjami i kompetencjami, tworzony jest budżet projektu. Również w tym czasie prowadzone są prace nad produktem czy usługą a także powstaje strategia marketingowa. Warto pamiętać, że działania te generują koszty lecz nie generują przychodów. W zależności od stopnia skomplikowania produktu czy usługi proces ten może trwać wiele miesięcy a nawet lat. Warto o tym pamiętać mając zabezpieczone środki finansowe na ten czas.

Testowanie usługi, prototypowanie produktu

Mało jest firm mających odwagę wejść na rynek nie mając przetestowanego produktu czy usługi na mniejszej/testowej grupie użytkowników. Właśnie w tym momencie, tak ważne jest wsparcie agencji Public Relations czy własnych lojalnych klientów. To właśnie jest doskonały czas aby wykorzystać media społecznościowe i naszych lojalnych fanów (to właśnie kolejny argument dlaczego warto ich pozyskiwać a nie „kupować”) jeśli nie mamy budżetu na bardziej zaawansowane metody badawcze.

Każda opinia, każda uwaga jest bardzo cenna. Każda jest na wagę złota. Jeśli grupa testowa będzie zwracała uwagę na niedogodności, problemy z produktem czy usługą wracamy do dalszej pracy. Wprowadzamy zmiany i znowu testujemy. Pamiętajmy, że dalej nasz projekt przynosi stratę więc im szybciej i lepiej wprowadzimy sugerowane przez userów/klientów/testerów zmiany tym dla naszego projektu lepiej. Będziemy mogli wprowadzić go na rynek i zacząć monetaryzować.

Jest również teoria, poparta praktyką start up`ów wprowadzania na rynek produktu czy usługi nie przetestowanych i w bardzo wczesnych fazach Beta (w szczególności dotyczy to projektów informatycznych czy nowych technologii). Są firmy, którym się to udaje jednak większość w ten sposób projektów kończ się spektakularnymi klapami.

O cyklu życia produktu w kolejnym wpisie za tydzień. Zapraszamy.

Dnia paź 10, 2016

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Era „post cookies”.

Pliki cookie, popularnie zwane „ciasteczka” są powszechnie znane, ale nie każdy wie, jak wielkie mają znaczenie dla właścicieli witryn internetowych. HTTP Cookie to najprościej mówiąc mechanizm zapamiętywania danych, oparty na przepływie informacji pomiędzy stroną internetową i przeglądarką.

Więcej
Czy public relations jest również dla małych firm?

W latach dziewięćdziesiątych panowało powszechne przekonanie, wedle którego kampanie public relations oznaczały milionowe budżety, gigantyczne nakłady i tym samym przeznaczone były wyłącznie dla ogromnych korporacji, które było na to stać.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót