Blog
ABC wprowadzania produktu na rynek cz.2
Dzieliliśmy się już wiedzą o cyklu powstawania produktu/usługi.Tym razem przypomnimy jaki jest cykl życia produktu bądź usługi. Warto o tym pamiętać aby wprowadzać innowacje, zmiany oraz modyfikować produkty czy usługi tak aby nadal były atrakcyjne dla klientów.
W zeszłotygodniowym wpisie skupialiśmy się nad aspektami przygotowania nowego produktu czy usługi do wejścia na rynek. Dzisiaj skupimy się nad cyklu życia produktu na rynku, od jego wprowadzenia po nieuchronny schyłek.
Wprowadzenie produktu/usługi na rynek.
Po wcześniejszej fazie prototypowania, testowania, zbierania opinii z rynku przyszedł czas na premierę produktu (usługi). Po wcześniejszych pracach powinna być już gotowa strategia marketingowa oraz dokładny harmonogram działań marketingowych i PR które pomogą wypromować produkt. W przypadku braku własnych zasobów warto posiłkować się w tym wypadku agencją marketingową i/lub agencją Public Relations. Wprowadzenie produktu na rynek to dla marki bardzo ważna chwila, więc w tym wypadku nie warto oszczędzać. Jeśli o nowych produkcie lub usłudze mają dowiedzieć się media niezbędne jest nie tylko przygotowanie ciekawej informacji prasowej. Często potrzebna jest również wysyłka produktu w formie fizycznej (np. wprowadzanie na rynek nowych słodyczy czy napoi) bądź zaproszenie dziennikarzy na testowanie produktu (np. jazdy testowe nowymi samochodami). W przypadku wprowadzania usług online warto umożliwić testowanie usługi przed jej oficjalną premierą tak aby dziennikarze mieli czas się z usługą zapoznać, przetestować i przygotować rzetelne artykuły. Agencja PR nie powinna w żadnym wypadku zapominać o blogerach, youtuberach czy influenserach. To też bardzo ważne dla marki osoby. Jednak kampania PR to nie wszystko i warto posiłkować się również tradycyjnymi kanałami reklamowymi – oczywiście każdorazowo dostosowanymi do grupy odbiorców naszej usługi czy produktu.
Wzrost
Jeśli nasz produkt został ciepło przyjęty przez klientów, jeśli w sposób konsekwentny prowadzimy kampanie marketingowe, jeśli budujemy wokół produktu/usługi społeczność, mamy dobra opinię na rynku i media są nam przychylne nasz nowo wprowadzony produkt zaczyna nie tylko być powoli rozpoznawalny na rynku ale również zaczną przynosić pierwsze widoczne zyski. Można wtedy skupiać się miedzy innymi nad rozszerzeniem sieci dystrybucji o podmioty które wcześniej nie znając produktu/usługi bądź firmy taką współpracą nie były za bardzo zainteresowane.
Dojrzałość
Produkt/usługa jest już rozpoznawalna na rynku. Najczęściej spotykaną w tym okresie bolączką to samozadowolenie zespołu. Zyski są optymalne i istnieje pokusa spoczęcia na laurach. To bardzo niebezpieczny moment gdyż bardzo często w okresie dojrzałości produktu/usługi jej właściciele uznają, że działania promocyjne czy reklamowe przestają mieć sens bo „przecież wszyscy nas znają i po co mamy wyrzucać pieniądze w błoto”. Wiele firm rezygnuje wtedy ze wsparcia agencji marketingowych czy agencji PR. Nie ma większego błędu jaki może popełnić w tym momencie. Dlaczego? Dlatego, że nadchodzi wielkimi krokami Nasycenie.
Nasycenie
Sytuacja w którym produkt/usługa są w szczytowym momencie swojego funkcjonowania na rynku. Sprzedaż jest maksymalna, zysk również ale już za horyzontem czają się kłopoty, których wielu managerów nie widzi ciesząc się osiągniętym sukcesem. Wydaje się, że sprzedaż produktu/usługi to samograj. A tak nie jest. Już od dłuższego czasu powinny być prowadzone prace nad zmianą bądź ulepszeniem istniejącego produktu bądź wprowadzeniem nowego – warto pamiętać, że to koszt bez generowanych równolegle zysków. Rynek bardzo dynamicznie się zmiana, tak jak zmieniają się potrzeby, oczekiwania klientów. Nawet tych najlojalniejszych. Jako właściciele projektu (managerowie, właściciele firmy) musimy być krok przed potrzebami naszych klientów a najlepiej jako marka je kreować.
Spadek
Zawsze po Wzroście, Dojrzałości i Nasyceniu następuje Spadek. Rynek jest nasycony naszymi produktami bądź oferowanymi usługami. Spada sprzedaż, spadają zyski. Często w firmach zaczyna się szukanie winnych tej sytuacji. Ofiarami padają działy handlowe oraz działy marketingu. Zaprasza się na konsulacie czy prosi o pomoc agencje marketingowe czy PR. A główny problem tkwi gdzieś indziej. To jest naturalny proces. Tak było, jest i będzie. Każdy produkt/usługa na rynku tak się zachowuje. Mając tego świadomość, wprowadzając nowy produkt na rynek już powinniśmy powoli myśleć o wprowadzaniu kolejnego lub o modyfikacji tego który na rynek właśnie został wprowadzony. To proces stały. Jeśli nasza firma nie będzie w ten sposób pracować z biegiem czasu będzie marginalizowana aż w końcu może zniknąć z rynku czego oczywiście żadnemu przedsiębiorcy nie życzymy.
foto: https://unsplash.com/@kulesh
Tagi
zobacz inne
Wiele się mówi o Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w szczególności o Dubaju w ostatnich latach. Wiele firm chciałoby wejść na tamtejszy rynek mając w perspektywie ekspansję na rynki regionu na których mieszka ponad miliard mieszkańców.
WięcejKażda marka powinna mieć swoją strategię marketingową. Nie rozumianą jedynie jako opasła księga schowana w szufladzie ale rozumiane jako DNA które jest integralna częścią marki. DNA które jest w jej komunikacji, działaniach rynkowych, zachowaniu a także w działaniach pracowników.
Więcej