Blog

Storyteling - promuj swoją firmę dzięki historiom.

Opowiadanie interesujących historii towarzyszy ludzkości niemal od początku. To właśnie w ten sposób, jeszcze przed upowszechnieniem pisma, przekazywano ważne wiadomości oraz legendy bądź wspomnienia. Teraz możesz wykorzystać historie do promowania swojej firmy w Internecie.

Narracje od zawsze były stosowane w wielu aspektach życia społecznego. Możemy znaleźć je w historii, filozofii, religii oraz literaturze. Od niedawna są one używane również do przekazywania angażujących i interesujących informacji na temat produktów, marek oraz firm.

Storytelling jest najnowszym trendem w marketingu. Jego zwolennicy twierdzą, że pomaga firmom bądź osobom publicznym osiągnąć niesamowite efekty na tym polu, ponieważ odbiorcy o wiele chętniej słuchają fascynujących opowieści na temat tego, co wydarzyło się w życiu innych niż suchych faktów, żywcem wyciśniętych z ich biogramów. Dlaczego tak się dzieje?

Otóż, przede wszystkim z tego powodu, że narracja zostaje w pamięci odbiorcy znacznie dłużej niż prezentacja oparta na liczbach oraz suchych faktach. Kierowanie się obrazami staje się w ten sposób o wiele bardziej korzystne. Ponadto, opowieść skupia się przede wszystkim na cechach, które wyróżniają markę na tle innych, przez co oferowanie produktów wydaje się wyjątkowe i unikalne, a przy okazji odbiorca o wiele lepiej orientuje się, czy produkt może okazać się dla niego przydatny. Snując narrację, agencje marketingowe i marki odnoszą się do pragnień i marzeń odbiorców jednocześnie, skłaniając ich do określonego działania, bowiem historie zawierają w sobie wezwanie do działania.

Biorąc pod uwagę to, że obecnie znaczna część działań promocyjnych firm i produktów odbywa się w internecie, gotowa opowieść jest doskonałym materiałem do upubliczniania w mediach społecznościowych. Umieszczona na Facebooku lub w innych mediach, może dotrzeć do naprawdę szerokiego grona.

Agencja marketingowa ma zazwyczaj do wykorzystania kilka strategii, które pomagają w stworzeniu interesującej opowieści. Jedną z nich jest przedstawienie historii personalnej, zatem takiej, która jest oparta na przedstawieniu problemu lub nakreśleniu narracji niemal punkt po punkcie. W momencie, kiedy pojawia się problem, a wraz z nim konflikt, dochodzi do przedstawienia rozwiązania. Taka metoda występuje bardzo często w e-mailach oraz spotach reklamowych. Przykładem takiego działania jest chociażby kampania reklamowa polskiej marki kosmetycznej Ziaja, która wraz z obchodami 25-lecia działalności, wypuściła nie tylko unikalną serie kosmetyczną, opartą na swoim kultowym produkcie – serii oliwkowej – ale również przypominała o początkach swojej działalności, kiedy przychodami ze sprzedaży kosmetyków finansowała fabrykę leków.

Niekiedy dobrym rozwiązaniem, które również stosuje agencja reklamowa, jest sięganie do historii. W tym miejscu warto pokusić się o przeprowadzenie badania na temat tego, co może współgrać z wizerunkiem marki. Tak na przykład postąpiła agencja PR odpowiedzialna za wyprodukowanie spotów reklamujących Polskę na arenie międzynarodowej. Przedstawiony w reklamie chłopiec zwiedza Polskę niczym baśniową krainę, w której mieszka Smok Wawelski, gdzie pojawiają się Krzyżacy oraz morze rozciągające się prosto ze stadionu.

Innym sposobem jest przedstawienie historii osoby, której działalność została zainspirowana przez eksperta w swojej dziedzinie. Doskonale tę metodę opanowali na przykład lokalni wytwórcy produktów spożywczych i kosmetycznych, współpracujący chociażby ze sklepami oferującymi tak zwane produkty benedyktyńskie, którzy rekomendacje zawierają nawet w nazwach produktów. Podobną strategię preferują coraz bardziej popularni w Polsce mówcy motywacyjni oraz trenerzy, którzy natchnieni przez ważne dla ich rozwoju osoby, propagują swoją wiedzę i własne osoby w całym kraju.

Opowieści o produktach i markach, o ile są oparte na wiarygodnych oraz przemawiających do uczuć odbiorców zdarzeniach, mogą znacznie podnieść atrakcyjność firmy w oczach potencjalnych oraz stałych klientów. Eksperci od marketingu szacują, że dobrze obmyślona narracja może przynieść wymierne korzyści, a także zachęcić wiele osób do kupna produktów.

Kontakt

KeyK Project Marketing&Media

ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
email:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Wpisz tekst z obrazka w to pole (wielkość liter ma znaczenie)

KeyK Project Marketing&Media 2024
Strona używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zapoznaj się z Polityką Cookies oraz Klauzulą informacyjną Polityki Prywatności .