Blog
Storyteling - promuj swoją firmę dzięki historiom.
Opowiadanie interesujących historii towarzyszy ludzkości niemal od początku. To właśnie w ten sposób, jeszcze przed upowszechnieniem pisma, przekazywano ważne wiadomości oraz legendy bądź wspomnienia. Teraz możesz wykorzystać historie do promowania swojej firmy w Internecie.
Narracje od zawsze były stosowane w wielu aspektach życia społecznego. Możemy znaleźć je w historii, filozofii, religii oraz literaturze. Od niedawna są one używane również do przekazywania angażujących i interesujących informacji na temat produktów, marek oraz firm.
Storytelling jest najnowszym trendem w marketingu. Jego zwolennicy twierdzą, że pomaga firmom bądź osobom publicznym osiągnąć niesamowite efekty na tym polu, ponieważ odbiorcy o wiele chętniej słuchają fascynujących opowieści na temat tego, co wydarzyło się w życiu innych niż suchych faktów, żywcem wyciśniętych z ich biogramów. Dlaczego tak się dzieje?
Otóż, przede wszystkim z tego powodu, że narracja zostaje w pamięci odbiorcy znacznie dłużej niż prezentacja oparta na liczbach oraz suchych faktach. Kierowanie się obrazami staje się w ten sposób o wiele bardziej korzystne. Ponadto, opowieść skupia się przede wszystkim na cechach, które wyróżniają markę na tle innych, przez co oferowanie produktów wydaje się wyjątkowe i unikalne, a przy okazji odbiorca o wiele lepiej orientuje się, czy produkt może okazać się dla niego przydatny. Snując narrację, agencje marketingowe i marki odnoszą się do pragnień i marzeń odbiorców jednocześnie, skłaniając ich do określonego działania, bowiem historie zawierają w sobie wezwanie do działania.
Biorąc pod uwagę to, że obecnie znaczna część działań promocyjnych firm i produktów odbywa się w internecie, gotowa opowieść jest doskonałym materiałem do upubliczniania w mediach społecznościowych. Umieszczona na Facebooku lub w innych mediach, może dotrzeć do naprawdę szerokiego grona.
Agencja marketingowa ma zazwyczaj do wykorzystania kilka strategii, które pomagają w stworzeniu interesującej opowieści. Jedną z nich jest przedstawienie historii personalnej, zatem takiej, która jest oparta na przedstawieniu problemu lub nakreśleniu narracji niemal punkt po punkcie. W momencie, kiedy pojawia się problem, a wraz z nim konflikt, dochodzi do przedstawienia rozwiązania. Taka metoda występuje bardzo często w e-mailach oraz spotach reklamowych. Przykładem takiego działania jest chociażby kampania reklamowa polskiej marki kosmetycznej Ziaja, która wraz z obchodami 25-lecia działalności, wypuściła nie tylko unikalną serie kosmetyczną, opartą na swoim kultowym produkcie – serii oliwkowej – ale również przypominała o początkach swojej działalności, kiedy przychodami ze sprzedaży kosmetyków finansowała fabrykę leków.
Niekiedy dobrym rozwiązaniem, które również stosuje agencja reklamowa, jest sięganie do historii. W tym miejscu warto pokusić się o przeprowadzenie badania na temat tego, co może współgrać z wizerunkiem marki. Tak na przykład postąpiła agencja PR odpowiedzialna za wyprodukowanie spotów reklamujących Polskę na arenie międzynarodowej. Przedstawiony w reklamie chłopiec zwiedza Polskę niczym baśniową krainę, w której mieszka Smok Wawelski, gdzie pojawiają się Krzyżacy oraz morze rozciągające się prosto ze stadionu.
Innym sposobem jest przedstawienie historii osoby, której działalność została zainspirowana przez eksperta w swojej dziedzinie. Doskonale tę metodę opanowali na przykład lokalni wytwórcy produktów spożywczych i kosmetycznych, współpracujący chociażby ze sklepami oferującymi tak zwane produkty benedyktyńskie, którzy rekomendacje zawierają nawet w nazwach produktów. Podobną strategię preferują coraz bardziej popularni w Polsce mówcy motywacyjni oraz trenerzy, którzy natchnieni przez ważne dla ich rozwoju osoby, propagują swoją wiedzę i własne osoby w całym kraju.
Opowieści o produktach i markach, o ile są oparte na wiarygodnych oraz przemawiających do uczuć odbiorców zdarzeniach, mogą znacznie podnieść atrakcyjność firmy w oczach potencjalnych oraz stałych klientów. Eksperci od marketingu szacują, że dobrze obmyślona narracja może przynieść wymierne korzyści, a także zachęcić wiele osób do kupna produktów.
Tagi
zobacz inne
Wiele firm marzy aby publikacje na ich temat pojawiały się w mediach. Nie w kontekście kryzysu ale informacji wcześniej zaplanowanych np. wprowadzania nowego produktu czy usługi na rynek, zmian kadrowych, otwarcia nowego oddziału itd.
WięcejPlanując biznesową ekspansję na „krainę szejków” warto poznać zwyczaje panujące w kraju naszych kontrahentów. Decydując się na współpracę z partnerami z Bliskiego Wschodu poznajmy parę zasad i zwyczajów tam panujących, by nie popełnić gafy, która może zaważyć na sukcesie naszej firmy.
Więcej