Opowiadanie interesujących historii towarzyszy ludzkości niemal od początku. To właśnie w ten sposób, jeszcze przed upowszechnieniem pisma, przekazywano ważne wiadomości oraz legendy bądź wspomnienia. Teraz możesz wykorzystać historie do promowania swojej firmy w Internecie.
Narracje od zawsze były stosowane w wielu aspektach życia społecznego. Możemy znaleźć je w historii, filozofii, religii oraz literaturze. Od niedawna są one używane również do przekazywania angażujących i interesujących informacji na temat produktów, marek oraz firm.
Storytelling jest najnowszym trendem w marketingu. Jego zwolennicy twierdzą, że pomaga firmom bądź osobom publicznym osiągnąć niesamowite efekty na tym polu, ponieważ odbiorcy o wiele chętniej słuchają fascynujących opowieści na temat tego, co wydarzyło się w życiu innych niż suchych faktów, żywcem wyciśniętych z ich biogramów. Dlaczego tak się dzieje?
Otóż, przede wszystkim z tego powodu, że narracja zostaje w pamięci odbiorcy znacznie dłużej niż prezentacja oparta na liczbach oraz suchych faktach. Kierowanie się obrazami staje się w ten sposób o wiele bardziej korzystne. Ponadto, opowieść skupia się przede wszystkim na cechach, które wyróżniają markę na tle innych, przez co oferowanie produktów wydaje się wyjątkowe i unikalne, a przy okazji odbiorca o wiele lepiej orientuje się, czy produkt może okazać się dla niego przydatny. Snując narrację, agencje marketingowe i marki odnoszą się do pragnień i marzeń odbiorców jednocześnie, skłaniając ich do określonego działania, bowiem historie zawierają w sobie wezwanie do działania.
Biorąc pod uwagę to, że obecnie znaczna część działań promocyjnych firm i produktów odbywa się w internecie, gotowa opowieść jest doskonałym materiałem do upubliczniania w mediach społecznościowych. Umieszczona na Facebooku lub w innych mediach, może dotrzeć do naprawdę szerokiego grona.
Agencja marketingowa ma zazwyczaj do wykorzystania kilka strategii, które pomagają w stworzeniu interesującej opowieści. Jedną z nich jest przedstawienie historii personalnej, zatem takiej, która jest oparta na przedstawieniu problemu lub nakreśleniu narracji niemal punkt po punkcie. W momencie, kiedy pojawia się problem, a wraz z nim konflikt, dochodzi do przedstawienia rozwiązania. Taka metoda występuje bardzo często w e-mailach oraz spotach reklamowych. Przykładem takiego działania jest chociażby kampania reklamowa polskiej marki kosmetycznej Ziaja, która wraz z obchodami 25-lecia działalności, wypuściła nie tylko unikalną serie kosmetyczną, opartą na swoim kultowym produkcie – serii oliwkowej – ale również przypominała o początkach swojej działalności, kiedy przychodami ze sprzedaży kosmetyków finansowała fabrykę leków.
Niekiedy dobrym rozwiązaniem, które również stosuje agencja reklamowa, jest sięganie do historii. W tym miejscu warto pokusić się o przeprowadzenie badania na temat tego, co może współgrać z wizerunkiem marki. Tak na przykład postąpiła agencja PR odpowiedzialna za wyprodukowanie spotów reklamujących Polskę na arenie międzynarodowej. Przedstawiony w reklamie chłopiec zwiedza Polskę niczym baśniową krainę, w której mieszka Smok Wawelski, gdzie pojawiają się Krzyżacy oraz morze rozciągające się prosto ze stadionu.
Innym sposobem jest przedstawienie historii osoby, której działalność została zainspirowana przez eksperta w swojej dziedzinie. Doskonale tę metodę opanowali na przykład lokalni wytwórcy produktów spożywczych i kosmetycznych, współpracujący chociażby ze sklepami oferującymi tak zwane produkty benedyktyńskie, którzy rekomendacje zawierają nawet w nazwach produktów. Podobną strategię preferują coraz bardziej popularni w Polsce mówcy motywacyjni oraz trenerzy, którzy natchnieni przez ważne dla ich rozwoju osoby, propagują swoją wiedzę i własne osoby w całym kraju.
Opowieści o produktach i markach, o ile są oparte na wiarygodnych oraz przemawiających do uczuć odbiorców zdarzeniach, mogą znacznie podnieść atrakcyjność firmy w oczach potencjalnych oraz stałych klientów. Eksperci od marketingu szacują, że dobrze obmyślona narracja może przynieść wymierne korzyści, a także zachęcić wiele osób do kupna produktów.
Dnia sie 22, 2016
Pliki cookie, popularnie zwane „ciasteczka” są powszechnie znane, ale nie każdy wie, jak wielkie mają znaczenie dla właścicieli witryn internetowych. HTTP Cookie to najprościej mówiąc mechanizm zapamiętywania danych, oparty na przepływie informacji pomiędzy stroną internetową i przeglądarką.
Więcej KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia