Blog
Grupa docelowa a kampania reklamowa.
Zanim zacznie się realizować jakąkolwiek kampanię marketingową bezwzględnie trzeba wiedzieć kto jest jej odbiorcą, do kogo ją kierujemy czyli musimy znać grupę docelową naszej kampanii. I to bez względu na to za pośrednictwem jakich kanałów będzie ona realizowana.
Każda człowiek który styka się z przekazami reklamowymi jest w stanie stwierdzić czy dana reklama „podoba mu się czy nie”. Nawet na zasadzie zero – jedynkowej. Dlaczego tak jest? Jest wiele czynników. Jednym z nich jest dobór reklamy do grupy docelowej. Grupa docelowa to zresztą bardzo pojemne pojęcie pod którym rozumiemy potencjalnych odbiorców naszych towarów i usług. Jest to zbiór jednostek – i o tym warto pamiętać. Oczywiście cześć cech jest dla nich wspólnych np. wiek, wykształcenie, status związku, miejsce zamieszkania (np. duże miasta). Jednak w detalach każdy z nas się różni o czym wielu marketerów zapomina kierując reklamę do szerokiego, często zbyt szerokiego grona odbiorców. A nawet w tej samej grupie naszych potencjalnych klientów mogą być osoby bardzo zróżnicowane w swoich decyzjach zakupowych, realizowanych pasjach czy zainteresowaniach np. słuchające muzyki klasycznej czy metalu i ciężkiego rocka, osoby bardzo biegłe w świecie nowych technologii i takie które geekami nie są.
I w ten mocno skomplikowany świat, pełny zależności a także wykluczających się danych, wchodzi agencja marketingowa, której zadaniem jest przygotowanie nie tylko ciekawego i intersującego przekazu, który zapadnie naszym przyszłym i obecnym klientom w pamięć, ale również, w zależności od założeń kampanii zachęci ich do określonych zachowań (np. zakup produktu/usługi, uczestnictwo w wydarzeniu, podzielenie się informacja ze znajomymi itd.). Do zadań agencji marketingowej należy też dobór odpowiednich narzędzi promocji za pośrednictwem których kampania będzie realizowana. Czy będą to media społecznościowe, czy reklamy radiowe/TV a może bilbordy, virale, eventy, reklamy w internecie a może w liniach lotniczych.
Możliwości jest niesamowita ilość. Tylko mało który budżet marketingowy będzie w stanie to unieść na swoich barkach. Dlatego dobra agencja reklamowa na początku przeprowadza badania mające na celu zweryfikowanie grupy/grup docelowych a następnie przygotowuje kreacje i proponuje kanały komunikacji. Nawet reklamy tego samego produktu mogą mieć nieco inny przekaz w zależności do kogo są kierowane. Najjaskrawszym tego przykładem są reklamy koncernów międzynarodowych. W ich przypadku reklamy tego samego produktu na różnych rynkach wyglądają inaczej. Dlaczego? Bo są miedzy nami różnice kulturowe. Słynna reklama Polleny 2000 ze sloganem „Ojciec prać” była doskonale rozumiana w Polsce, ale w innych krajach odbiorcy nie znający jej kontekstu kulturowego, który dla Polaków jest oczywisty by jej nie zrozumieli. Kampania realizowana za pośrednictwem tego spotu w wielu krajach byłaby nieskuteczna. Przykłady można mnożyć. Są marki które kierują swój przekaz do bardzo zamożnych klientów np. marki zegarków Omega, Rolex itd. Reklam tych marek nie zobaczymy na portalach typu Pudelek ale w prestiżowych czasopismach skierowanych do najwyższej grupy managerów już tak. Spotkamy te marki na najbardziej prestiżowych wydarzeniach sportowych takich jak turnieje tenisowe i golfowe czy prestiżowe regaty żeglarskie. Bo to właśnie uczestnicy oraz pasjonaci tych sportów są potencjalnymi odbiorcami/klientami tych marek.
Podsumowując:
- Poznaj klienta swego jak siebie samego.
- Zweryfikuj jakie przekazy będą dla niego interesujące (jakie grafiki, jakie wezwania do działania).
- Dobierz działania i media które są skierowane do Twojego klienta.
- Testuj i weryfikuj. Warto zrobić badania na ograniczonej grupie klientów aby przekonać się które projekty graficzne/reklamy są najbardziej interesujące i wzbudzają wśród grupy testowej pożądane/założone zachowania. Jeśli jest potrzeba, reklamy zmodyfikować i wdrożyć już w kampanii docelowej/finalnej.
Warto jednak pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy. Nasi klienci też się zmieniają, zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe, zmieniają zainteresowania. Zmienia się również reklama i nasze jej postrzeganie. To co sprawdzało się dwa lata temu czy rok temu, dzisiaj niekoniecznie musi się sprawdzić. To co sprawdziło się u konkurencji, niekoniecznie sprawdzi się w przypadku naszej firmy. Dlatego warto być innowacyjnym, kreatywnym i nie bać się wyjść przed szereg. Oby robić to świadomie, mając pełne dane wyjściowe i oczywiście przez cały czas analizować efekty kampanii. Bez tego nie będzie możliwości sprawdzenia czy kampania jest skuteczna czy nie.
Tagi
zobacz inne
Wciąż niedocenianym narzędziem w działaniu wielu marek są kierowane do klientów newslettery. O ile branża e-commerce w zdecydowanej większości sklepów bardzo dobrze posługuje się tym narzędziem o tyle cała reszta z niewiadomych przyczyn nie do końca chce się do niego przekonać i dobrze/konsekwentnie stosować.
WięcejBez względu na to, czy czytasz gazetę, oglądasz program telewizyjny czy spacerujesz ulicami miasta, niemal na każdym kroku możesz natknąć się na reklamę i promocję konkretnego produktu bądź usługi. Hostessy informują, że w pobliżu znajduje się sklep z czekoladą, na którą właśnie obowiązują promocyjne ceny lub rozdają ulotki na promocję w pobliskiej restauracji.
Więcej