Analiza SWOT.

Analiza SWOT to dla każdego studenta ekonomii i zarządzania podstawowe narzędzie które poznaje na zajęciach marketingu. Wiedza ta bardzo często przydaje się również w biznesie o czym czasami, niestety zapominamy.

Czym jest analiza SWOT (nazwa od pierwszych liter: S - Strengths, W - Weaknesses, O - Opportunities,T - Threats)? To jedna z najpopularniejszych technik analitycznych służących do określania pozycji marki w stosunku do innych marek na rynku, niezbędna przy budowaniu strategii marketingowej oraz biznes planów.

Warto zrobić analizę SWOT swojego biznesu. Tu i teraz. Jeśli nie ma osoby w firmie która ma doświadczenie i wiedzę jak ją zrobić, warto zaprosić do jej współtworzenia agencję marketingową, która ma w swoich szeregach osoby z doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym lub zaprosić do współpracy osobę która ma duże doświadczenie we wspieraniu marketingowym firm. Często wiedzę na temat czynników wewnętrznych: mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz czynników zewnętrznych takich jak szanse i zagrożenia kadra menadżerska firmy zna lub intuicyjnie wyczuwa. Warto jednak wypisać je sobie czarno na białym i zobaczyć gdzie i jakie są nasze przewagi konkurencyjne oraz z której strony mogą pojawić się szanse/zagrożenia dla naszego biznesu teraz oraz w przyszłości. SWOT to nie tylko narzędzie z którego korzystają marketingowcy. To narzędzie które w głównej mierze z powodzeniem wykorzystuje się w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Podczas jednego z ostatnich spotkań na którym byliśmy, klient powiedział, że jego biznes opiera się na współpracy z 2 strategicznymi klientami, którzy w domyśle przynoszą 90% przychodu firmy. Powiedział to ot tak, lekko, zupełnie bez zastanowienia. Mając rozpisaną analizę SWOT taka informacja powinna się znaleźć zdecydowanie jako zagrożenie dla firmy. A co, jeśli jeden ze wspomnianych 2 klientów wypowie umowę? Zyski generowane przez drugiego klienta nie będą w stanie utrzymać firmy. Potencjalnie widać zagrożenie, szkoda tylko, że kluczowy manager w firmie tego nie widzi.

Dobrze, rzetelnie przygotowana analiza SWOT może być jednym z elementów do dalszej pracy nad efektywnym marketingiem firmy. Znając słabe strony możemy nad nimi pracować by je w miarę możliwości niwelować (np. słaba rozpoznawalność marki), znając mocne strony możemy je w komunikatach odpowiednio wykorzystywać (przykład: z analizy SWOT wyniknie, że nasze usługi są unikalne lub np. klienci nasze usługi polecają). Warto więc zrobić analizę obiektywnie a nie na zasadzie życzeniowej. Ostatnio w jednej ze szkół wspólnie z zaprzyjaźnioną firmą Good|at|Service przeprowadziliśmy analizę SWOT. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie byli zaskoczeni jaką niesamowitą przewagę konkurencyjną posiadają. Bez wspólnej pracy klient – zewnętrzni eksperci takiej wiedzy/świadomości by nie mieli. Wiedzę tą szkoła skutecznie będzie wykorzystywać w komunikatach zarówno z przyszłymi jak i obecnymi uczniami. Element analizy SWOT "szanse" dało impuls do działania pracownikom szkoły, a dyrektorowi możliwość wspierania zainicjowanych aktywności.

Zachęcamy więc wszystkich do przeprowadzenia raz na jakiś czas analizy SWOT gdyż można je robić zarówno dla firm, marek, osób jak i organizacji.

Dnia kwi 4, 2016

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Od IT po targi ślubne. Poznaj ciekawe wydarzenia targowe w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Wiele się mówi o Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w szczególności o Dubaju w ostatnich latach. Wiele firm chciałoby wejść na tamtejszy rynek mając w perspektywie ekspansję na rynki regionu na których mieszka ponad miliard mieszkańców.

Więcej
Łączenie umysłów, liczenie zysków. Expo 2020 w Dubaju.

Światowa wystawa EXPO po raz pierwszy odbędzie się w Dubaju. Zaplanowano, że wystartuje 20 października 2020 roku i potrwa do 10 kwietnia 2021 roku. Będzie to światowa wystawa jakiej jeszcze świat nie widział. Naprawdę, nie ma w tym przesady.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót