Blog
Analiza SWOT.
Analiza SWOT to dla każdego studenta ekonomii i zarządzania podstawowe narzędzie które poznaje na zajęciach marketingu. Wiedza ta bardzo często przydaje się również w biznesie o czym czasami, niestety zapominamy.
Czym jest analiza SWOT (nazwa od pierwszych liter: S - Strengths, W - Weaknesses, O - Opportunities,T - Threats)? To jedna z najpopularniejszych technik analitycznych służących do określania pozycji marki w stosunku do innych marek na rynku, niezbędna przy budowaniu strategii marketingowej oraz biznes planów.
Warto zrobić analizę SWOT swojego biznesu. Tu i teraz. Jeśli nie ma osoby w firmie która ma doświadczenie i wiedzę jak ją zrobić, warto zaprosić do jej współtworzenia agencję marketingową, która ma w swoich szeregach osoby z doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym lub zaprosić do współpracy osobę która ma duże doświadczenie we wspieraniu marketingowym firm. Często wiedzę na temat czynników wewnętrznych: mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz czynników zewnętrznych takich jak szanse i zagrożenia kadra menadżerska firmy zna lub intuicyjnie wyczuwa. Warto jednak wypisać je sobie czarno na białym i zobaczyć gdzie i jakie są nasze przewagi konkurencyjne oraz z której strony mogą pojawić się szanse/zagrożenia dla naszego biznesu teraz oraz w przyszłości. SWOT to nie tylko narzędzie z którego korzystają marketingowcy. To narzędzie które w głównej mierze z powodzeniem wykorzystuje się w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Podczas jednego z ostatnich spotkań na którym byliśmy, klient powiedział, że jego biznes opiera się na współpracy z 2 strategicznymi klientami, którzy w domyśle przynoszą 90% przychodu firmy. Powiedział to ot tak, lekko, zupełnie bez zastanowienia. Mając rozpisaną analizę SWOT taka informacja powinna się znaleźć zdecydowanie jako zagrożenie dla firmy. A co, jeśli jeden ze wspomnianych 2 klientów wypowie umowę? Zyski generowane przez drugiego klienta nie będą w stanie utrzymać firmy. Potencjalnie widać zagrożenie, szkoda tylko, że kluczowy manager w firmie tego nie widzi.
Dobrze, rzetelnie przygotowana analiza SWOT może być jednym z elementów do dalszej pracy nad efektywnym marketingiem firmy. Znając słabe strony możemy nad nimi pracować by je w miarę możliwości niwelować (np. słaba rozpoznawalność marki), znając mocne strony możemy je w komunikatach odpowiednio wykorzystywać (przykład: z analizy SWOT wyniknie, że nasze usługi są unikalne lub np. klienci nasze usługi polecają). Warto więc zrobić analizę obiektywnie a nie na zasadzie życzeniowej. Ostatnio w jednej ze szkół wspólnie z zaprzyjaźnioną firmą Good|at|Service przeprowadziliśmy analizę SWOT. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie byli zaskoczeni jaką niesamowitą przewagę konkurencyjną posiadają. Bez wspólnej pracy klient – zewnętrzni eksperci takiej wiedzy/świadomości by nie mieli. Wiedzę tą szkoła skutecznie będzie wykorzystywać w komunikatach zarówno z przyszłymi jak i obecnymi uczniami. Element analizy SWOT "szanse" dało impuls do działania pracownikom szkoły, a dyrektorowi możliwość wspierania zainicjowanych aktywności.
Zachęcamy więc wszystkich do przeprowadzenia raz na jakiś czas analizy SWOT gdyż można je robić zarówno dla firm, marek, osób jak i organizacji.
Tagi
zobacz inne
Internet to jedno z najlepszych narzędzi do zaistnienia w świadomości potencjalnych odbiorców. Szeroki wybór serwisów, stron oraz rozlicznych platform społecznościowych (w tym blogowych) daje nam wręcz nieograniczone możliwości prowadzania kampanii reklamowych. Zarówno sprzedażowych jaki wizerunkowych.
WięcejNie ma sprzedaży w firmie bez wsparcia działu marketingu. Dział marketingu nie ma środków na promocję firmy jeśli dział sprzedaży nie sprzeda produktów/usług i nie zamknie transakcji zrealizowanymi płatnościami. Zamknięte koło i dwa działy z często szorstką przyjaźnią na koncie.
Więcej