Analiza SWOT to dla każdego studenta ekonomii i zarządzania podstawowe narzędzie które poznaje na zajęciach marketingu. Wiedza ta bardzo często przydaje się również w biznesie o czym czasami, niestety zapominamy.
Czym jest analiza SWOT (nazwa od pierwszych liter: S - Strengths, W - Weaknesses, O - Opportunities,T - Threats)? To jedna z najpopularniejszych technik analitycznych służących do określania pozycji marki w stosunku do innych marek na rynku, niezbędna przy budowaniu strategii marketingowej oraz biznes planów.
Warto zrobić analizę SWOT swojego biznesu. Tu i teraz. Jeśli nie ma osoby w firmie która ma doświadczenie i wiedzę jak ją zrobić, warto zaprosić do jej współtworzenia agencję marketingową, która ma w swoich szeregach osoby z doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym lub zaprosić do współpracy osobę która ma duże doświadczenie we wspieraniu marketingowym firm. Często wiedzę na temat czynników wewnętrznych: mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz czynników zewnętrznych takich jak szanse i zagrożenia kadra menadżerska firmy zna lub intuicyjnie wyczuwa. Warto jednak wypisać je sobie czarno na białym i zobaczyć gdzie i jakie są nasze przewagi konkurencyjne oraz z której strony mogą pojawić się szanse/zagrożenia dla naszego biznesu teraz oraz w przyszłości. SWOT to nie tylko narzędzie z którego korzystają marketingowcy. To narzędzie które w głównej mierze z powodzeniem wykorzystuje się w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Podczas jednego z ostatnich spotkań na którym byliśmy, klient powiedział, że jego biznes opiera się na współpracy z 2 strategicznymi klientami, którzy w domyśle przynoszą 90% przychodu firmy. Powiedział to ot tak, lekko, zupełnie bez zastanowienia. Mając rozpisaną analizę SWOT taka informacja powinna się znaleźć zdecydowanie jako zagrożenie dla firmy. A co, jeśli jeden ze wspomnianych 2 klientów wypowie umowę? Zyski generowane przez drugiego klienta nie będą w stanie utrzymać firmy. Potencjalnie widać zagrożenie, szkoda tylko, że kluczowy manager w firmie tego nie widzi.
Dobrze, rzetelnie przygotowana analiza SWOT może być jednym z elementów do dalszej pracy nad efektywnym marketingiem firmy. Znając słabe strony możemy nad nimi pracować by je w miarę możliwości niwelować (np. słaba rozpoznawalność marki), znając mocne strony możemy je w komunikatach odpowiednio wykorzystywać (przykład: z analizy SWOT wyniknie, że nasze usługi są unikalne lub np. klienci nasze usługi polecają). Warto więc zrobić analizę obiektywnie a nie na zasadzie życzeniowej. Ostatnio w jednej ze szkół wspólnie z zaprzyjaźnioną firmą Good|at|Service przeprowadziliśmy analizę SWOT. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie byli zaskoczeni jaką niesamowitą przewagę konkurencyjną posiadają. Bez wspólnej pracy klient – zewnętrzni eksperci takiej wiedzy/świadomości by nie mieli. Wiedzę tą szkoła skutecznie będzie wykorzystywać w komunikatach zarówno z przyszłymi jak i obecnymi uczniami. Element analizy SWOT "szanse" dało impuls do działania pracownikom szkoły, a dyrektorowi możliwość wspierania zainicjowanych aktywności.
Zachęcamy więc wszystkich do przeprowadzenia raz na jakiś czas analizy SWOT gdyż można je robić zarówno dla firm, marek, osób jak i organizacji.
Dnia kwi 4, 2016
Pliki cookie, popularnie zwane „ciasteczka” są powszechnie znane, ale nie każdy wie, jak wielkie mają znaczenie dla właścicieli witryn internetowych. HTTP Cookie to najprościej mówiąc mechanizm zapamiętywania danych, oparty na przepływie informacji pomiędzy stroną internetową i przeglądarką.
Więcej KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia