Blog
Pomysł na dobrą strategię PR to postawa.
Od ponad 15 lat obserwuję zmieniający się rynek szeroko pojętych usług marketingowych, w tym i agencji Public Relations. W czasie gwałtownego wzrostu ilości mediów śmiem twierdzić, że prawie każda firma jest w stanie zaistnieć w mediach – warto podkreślić, że w pozytywnym i kontrolowanym kontekście.
Każda branża ma wiele platform komunikacji ze swoimi potencjalnymi klientami – portale internetowe, blogi, gazety płatne, gazety bezpłatne, rozgłośnie radiowe czy stacje telewizyjne (zarówno ogólnotematyczne jak i kanały tematyczne). Wszystko to dzieje się zarówno lokalnie jak i w skali ogólnopolskiej. Z mediami tymi spotykamy się codziennie. Niby tak… tylko dlaczego o Twojej firmie nikt nie pisze i nie mówi? No właśnie, dlaczego…
Zastanawiając się nad budowaniem strategii Public Relations wychodzimy nie tylko od profilu klienta docelowego, rynku oraz mediów zainteresowane publikacją materiału (lokalne, ogólnopolskie, zagraniczne, branżowe itd.). Warto spojrzeć na firmę z zewnątrz i zapytać się – co ciekawego może zaoferować czytelnikom i szerzej społeczeństwu? Co sami chcielibyśmy przeczytać na portalu który codziennie odwiedzacie czy usłyszeć w rozgłośni której słuchacie wracając z pracy? Czy mają być to informacje lekkie a może eksperckie? Tą wiedzą dysponują między innymi agencje PR do których i KeyK Project Marketing&Media należy.
Przykłady? Proszę bardzo. Red Bull – na pewno znacie, prawda? Od bezalkoholowych napojów pobudzających półki w marketach się uginają – niezaprzeczalny fakt. Markę Red Bull znają wszyscy a pozostałe? No właśnie… To jest właśnie klu biznesu w którym i ja pracuję – pomysł. Pomysł wart tysiące jak nie miliony. W przypadku tej marki za genialnym pomysłem marketingowym idą oczywiście olbrzymie pieniądze. Red Bull Air Race to wydarzenie które media kochają na całym świecie. Co robią jednocześnie? Po tysiące razy odmieniają przez wszystkie przypadki i w wielu językach markę. Właśnie taki jest cel!! To że samoloty latają ludziom nad głowami to detal – to jest pretekst do doskonałej promocji. Budowania emocji, skojarzeń, tworzenia więzi z klientami.
A wiele działań producentów alkoholi wysoko procentowych których reklamować nie można? Public Relations to również virale. Mnie zachwycił w 2015 roku Benfica Safety, które przygotowały linie lotnicze Emirates (zobacz >>). Prosty (bo nawiązujący do gry w piłkę nożną oraz sponsora czyli linii lotniczych), zabawny i nie pozostawiający nikogo obojętnym. Prawdziwe mistrzostwo świata! Jestem przekonana, że również fani zespołu Benfica byli zachwyceni. A kampania Allegro „Legendy Polskie”, której reżyserem jest Tomasz Bagiński. Dwa pierwsze odcinki czyli „SMOK” ma w chwili obecnej 2ml odsłon. Podobnie jak „TWARDOWSKY”. Myślę, że sami wiele przykładów sami znajdziecie.
Dziennikarze dostają codziennie zaproszenia na imprezy biznesowe, kulturalne, lifestylowe i inne komercyjne. I każde z nich jest robione „jakoś”. Często są to bardzo ciekawe wydarzenia same w sobie, tyle że nikt o tym nie wie poza bardzo wąskim gronem „krewnych i znajomych królika”. Efekt jest łatwy do przewidzenia. Frekwencja słaba, mediów zero, więc na efekt „po” nie ma co liczyć. Jeśli tak chcecie rozwijać swój biznes, chowając się po kątach – róbcie tak dalej. Nie szukajcie pomocy u specjalistów od PRu, media relations czy ludzi, którzy na promocji naprawdę się znają.
Prowadząc działania PR współpracuj z prawdziwymi profesjonalistami którzy mają na tyle rzetelną markę, że dziennikarz będzie wiedział, że mail od nich to właśnie owo ziarno. Pamiętaj – dobry PRowiec to skarb a niekompetentny może zniszczyć wizerunkowo Twoją firmę. Tutaj nie ma miejsca na eksperymenty i pozorne oszczędności.
Tagi
zobacz inne
Wiele osób myli pojęcia reklama i PR lub je utożsamia ze sobą. Fakt jest taki, że reklama jest bardzo powszechnym i oklepanym hasłem – niemal na każdym kroku spotykamy się z nieprawidłowym użyciem tego słowa. Najczęściej właśnie działania Public Relations określa się mianem „reklamowych”. A to błąd. PR przecież ani nie sprzedaje, ani nie promuje.
Więcej