Blog
Projekt logo. Warto w nie zainwestować.
Na wielu forach internetowych czy w rozmowach z osobami które planują założyć firmę pojawia się temat LOGO. To oczywiste, że każdy biznes powinien system identyfikacji wizualnej mieć. Dodatkowo, w następnej kolejności logo, wizytówki oraz stronę www.
Dzisiaj parę słów o tym, dlaczego zakładając firmę należy zlecić wykonanie logo profesjonalnej agencji brandingowej lub agencji reklamowej mającej doświadczenie w identyfikacji wizualnej firm, a nie przysłowiowemu studentowi za 5zł.
Pewnie znacie przysłowie „Tanio kupisz dwa razy kupisz”? No właśnie. Ma ono zastosowanie zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. W tym wypadku na zrobienie profesjonalnego logo nie wolno oszczędzać. Oszczędność się zemści i to szybciej niż się wydaje. Przykład z życia KeyK Project Marketing&Media z przed dobrych paru lat. Nawiązując współpracę na zasadzie outsourcingu działu marketingu, podjęliśmy wspólnie z klientem decyzję, że przygotujemy kalendarze. Zarówno trójdzielne wiszące na ścianie jak i kalendarze książkowe. Firma zaraz po założeniu (pół roku wcześniej) zleciła wykonanie logo człowiekowi, który się w tym temacie nie specjalizował. Logo nie powalało ani pomysłem, ani oryginalnością. Jak się okazało również nie było wykonane poprawnie. Nie dało się go między innymi zaimplementować i zrobić z niego wytłoczki/matrycy na kalendarz książkowy. Efekt? Funkcjonujące od pół roku logo poszło natychmiast do śmieci a my musieliśmy robić szybko nowe. Warto jednak pamiętać, że zrobienie logotypu to nie 5 minut a często tygodnie pracy. Jeśli do tego dołożyć jeszcze księgę identyfikacyjną znaku (w zależności od zakresu/objętości) to czas może być jeszcze dłuższy. o ponoszeniu przez klienta podwójnych kosztów nawet nie wspomnę.
Na co zwracać uwagę w pierwszej kolejności wybierając firmę która będzie robiła Waszą identyfikację wizualną?
- Poprosić o portfolio. Sprawdzić wcześniej realizowane projekty.
- Poprosić o ofertę cenową i dowiedzieć się co w jej zakres wchodzi.
- Dowiedzieć się na jakiej podstawie będzie logo projektowane. Jeśli usłyszysz, że grafik usiądzie i jutro logo będzie gotowe zacznij pilnie szukać nowej firmy. Każda szanująca się agencja wyśle do wypełnienia brief kreatyny lub wspólnie z Tobą go wypełni.
- Umowa – bez niej ani rusz. Jeśli nikt Ci takiej umowy na wykonanie logo nie prześle – również współpracy nie nawiązuj. Idź tam gdzie warunki i zasady są jasne i czytelne.
Jeśli już agencja brendingowa została wybrana, warto pamiętać o kolejnych zasadach którymi warto się kierować akceptując projekt logotypu:
- Logo powinno być proste i łatwo rozpoznawalne. Zwróć uwagę, że są logotypy, które sam łatwo zapamiętujesz, a są takie, których nawet sekundę po kontakcie nie pamiętasz. Są takie w których od pierwszego wejrzenia się zakochujesz i mówisz w duchu WOW. Warto aby Twoje należało do tej pierwszej grupy, prawda?
- Im więcej kolorów tym większy bałagan – choć nie zawsze. Są projekty które mają wiele kolorów a wyglądają schludnie i ciekawie. W literaturze wspomina się o max. 3 kolorach. Warto poznać znaczenie kolorów. Logo KeyK Project Marketing&Media składa się z 2 kolorów:
- niebieskiego będącego barwnym odpowiednikiem słowa stabilizacja, sukces. Symbolizuje również takie wartości jak lojalność, mądrość oraz prawda. Niebieski to również symbol przyjaźni
- szarego symbolizującego praktyczność.
Tak chcemy być kojarzeni i takie są nasze zasady. Jesteśmy praktyczni, lojalni w stosunku do naszych klientów i kontrahentów, można na nas liczyć. Wszystko to, bez mówienia zawiera się w naszym logo. Tylko tyle i aż tyle. - Dobrze zaprojektowane logo zawiera 1, maksymalnie 2 rodzaje fontów (czcionek). Jeśli jest ich więcej projekt przestaje być czytelny. Wkrada się chaos i bałagan.
- Dobre zaprojektowane logo to takie które równie dobrze prezentuje się w kolorze jak i wersjach monochromatycznych czy achromatycznych.
- Dobrze zaprojektowane logo musi być czytelne i wyraźne bez względu na wielkość. Czy jest zaimplementowane na długopisie czy na całej ścianie budynku. Warto się upewnić czy jest możliwość tampodruku na długopisie lub wykonana nadruku laserowego lub matrycy/wytłoczki metalowej.
- Przeprowadź badania, co o zaprojektowanym logo sadzą inne osoby. Niekoniecznie pytaj się dzieci czy najbliższej rodziny. Prawdę powiedziawszy nawet nie jest to wskazane. Pokaż logo osobom które mogą być Twoimi potencjalnymi klientami lub osobom które znają i rozumieją Twoich klientów.
- Jeśli masz uwagi do projektu przekazuj je agencji brendingowej konstruktywnie. Określenie „logo mi się nie podoba” nic nie wnosi. Grafik nie wie co z taką informacją zrobić. Czy masz uwagi do sygnetu, czy rozwinięcia, czy kolorów.