Blog
Reklama i PR – cechy wspólne i różnice
Wiele osób myli pojęcia reklama i PR lub je utożsamia ze sobą. Fakt jest taki, że reklama jest bardzo powszechnym i oklepanym hasłem – niemal na każdym kroku spotykamy się z nieprawidłowym użyciem tego słowa. Najczęściej właśnie działania Public Relations określa się mianem „reklamowych”. A to błąd. PR przecież ani nie sprzedaje, ani nie promuje.
Celem reklamy jest komunikat, który ma zachęcić do zakupu produktu czy usługi. Jeżeli chodzi o reklamę, to często nie jest ona wiarygodna – jej zadaniem jest przedstawienie produktu/usługi w superlatywach, żeby zachęcić konsumenta do zakupu. Dodatkowo nie jest tajemnicą, że w większości reklam produkt niestety nie wygląda tak, jak w rzeczywistości. Dobrym przykładem jest chociażby reklamowanie maszynek do golenia, które golą gładką skórę. Reklama pełna jest takich nieścisłości. Prostowanie prostych włosów, mycie czystych zębów czy przedstawianie dużego, kolorowego hamburgera, który w rzeczywistości jest ponad dwukrotnie mniejszy. Dodatkowo reklama często korzysta z technik manipulacyjnych – PR się zdecydowanie od tego odcina. Działania reklamowe a PR-owe mają więc zupełnie inny cel.
PR z kolei odcina się od reklamowania produktu czy usługi. Przede wszystkim nadrzędną funkcją Public Relations jest informowanie, czyli inaczej mówiąc: przedstawienie rzetelnych, obiektywnych i prawdziwych treści. To właśnie te treści mają kreować pozytywny wizerunek marki czy osoby. W związku z główną cechą PR-u zawieranie elementów reklamy, kłamstwa czy wprowadzanie odbiorcy w błąd jest zabronione – głównie dlatego, że takie działania przedstawią odwrotny efekt do zamierzonego. Podczas działań PR-owych nie można reklamować marki czy osoby, ponieważ rola takiego komunikatu jest inna.
Dialog, nie monolog
Komunikat PR-owy można porównać do dialogu, z kolei reklama nie zakłada dyskusji z odbiorcą komunikatu. Jest jednokierunkowa, przekazuje z góry założone treści i po prostu zostawia z nimi odbiorcę. Nie zakłada żadnej rozmowy. Komunikacja PR-owa jest otwarty na dyskusję, zwłaszcza na głosy zarówno zwolenników, jak i przeciwników marki. Każda krytyka jest cenna, jeżeli tylko jest konstruktywna – dlatego też warto z oponentami dyskutować, oczywiście w granicach rozsądku, dobrych praktyk i z poszanowaniem ładu społecznego. Jeżeli ze strony oponenta marki pojawi się negatywna opinia, poparta dowodami i trafnymi spostrzeżeniami, to dobry manager PR-u powinien odpowiedzieć na zarzut/uwagi/sugestie i nie tylko obiecać poprawę ale również w miarę możliwości wdrożyć działania mające naprawić zaistniałą sytuację. Dodatkowo niektórzy mogą podsunąć marce ciekawe rozwiązania czy pomysły, które można wykorzystać lub się nimi zainspirować. Już na tej podstawie można odróżnić reklamę od PR-u.
PR to działanie długotrwałe
Jeżeli chodzi o reklamę i Public Relations, to jedną z najważniejszych różnic między tymi obszarami aktywności marketingowej jest czas w jakim możemy oczekiwać informacji zwrotnej z rynku. Reklama to działanie nastawione na efekty głownie sprzedażowe choć oczywiście realizowane są również kampanie reklamowe wizerunkowe. Wydając na reklamę pieniądze marka spodziewa się szybkich efektów w postaci zwiększonej sprzedaży. Przez to reklamę można dość szybko ocenić jako efektywną lub nieefektywną, a także jest ona łatwo mierzalna (ilość wejść na stronę, ilość zrealizowanych zakupów, ilość odebranych połączeń telefonicznych, ilość podpisanych umów) itd. Nie można tego jednak powiedzieć o działaniach związanych z Public Relations, które są działaniem długofalowym. Jeżeli chodzi o budowanie wizerunku firmy, to wymaga to sporo czasu (wiele miesięcy a nawet lat) i o czym często się zapomina, konsekwencji, wiedzy, pomysłu. Raz obrana strategia, która ulega delikatnym modyfikacjom ma na celu zbudowanie wizerunku marki, którą klienci będą lubić i która będzie im się dobrze kojarzyć, z którą będą się identyfikować. W dłuższym okresie czasu, o czym warto pamiętać, przełoży się to na wzrost sprzedaży ale to tylko dlatego, że nasi klienci dobrze kojarzą naszą markę/produkt, mają miłe skojarzenia, wartości jakie firma reprezentuje i komunikuje są im bliskie itd. Jednak głównym celem działań PR-owych nie jest sprzedaż, a wizerunek, który może w efekcie przełożyć się na zysk.
Reklama i Public Relations pomimo tylu różnic, w firmie, która myśli o rozwoju i budowaniu określonego w strategii marketingowej wizerunku nie powinny bez siebie funkcjonować. Dobra reklama w połączeniu z przemyślanymi działaniami Public Relations zapewni rozwój marki/produktu. Dodatkowo, działania media relations czy SM mogą bronić tych reklam, które w niefortunne mogły wywołać kryzys.
Tagi
zobacz inne
Postęp technologiczny oraz dynamiczny rozwój nowych mediów spowodowały, że globalne społeczeństwo zaczęło dojrzewać do zmian. Współcześni konsumenci chcą być nieustannie zaskakiwani, dlatego kierowane do nich działania marketingowe muszą być nie tylko nowatorskie.
Więcej