Blog
Media społecznościowe. Tak, sprzedają.
Wiele firm na swoje profile w mediach społecznościowych. Mają je galerie handlowe, mają zakłady produkcyjne, mają hotele i restauracje, drukarnie, agencje marketingowe czy agencje PR. Jednak samo posiadanie profilu w mediach społecznościowych nie gwarantuje sukcesu. To oczywiste ale warto o tym mówić.
Nie raz pisaliśmy o różnych platformach społecznościowych (np. Platformy społecznościowe. Jak wybrać?, przeczytaj>>), o zasięgach czy grupach docelowych naszych działań. Dzisiaj napiszemy o tym, że wbrew opinii wielu managerów media społecznościowe „trzeba umieć robić” a z niewolnika nie ma pracownika.
Agencji social media czy agencji marketingowych oferujących prowadzenie kampanii/profili w mediach społecznościowych jest bardzo dużo. Wielu również jest freelancerów oferujących swoje usługi. Cześć firm wybiera jednak najtańsze z rozwiązań i obarcza swoich pracowników komunikacją z fanami w mediach społecznościowych. Pół biedy jeśli są to osoby związane z marketingiem i np. po szkoleniach z zakresu mediów społecznościowych. Jednak często zdarza się, że mediami społecznościowymi zajmują się osoby bardzo przypadkowe: pracownik działu handlowego, sekretarka, recepcjonistka w hotelu. Taka osoba często „nie czuje” mediów społecznościowych, nie ma pomysłu na prowadzenie profilu, nie potrafi zrobić ciekawych zdjęć i obrobić ich graficznie, nie zna darmowych/płatnych stocków gdzie może pobrać ciekawe zdjęcia, często nie posługuje się poprawną polszczyzną .... Wymieniać można jeszcze długo. Najczęściej jednak nie ma czasu na zaangażowaną komunikację ze społecznością bo gro czasu zajmują jej inne obowiązki z których jest rozliczana.
Często widać to po profilach które prowadziły dobre agencje marketingowe a następnie, w przypływie redukcji kosztów w firmie zajęli się tym pracownicy. Spadek jakości jest drastyczny i bardzo widoczny. Posty są dodawane bardzo rzadko, nie ma spójności graficznej i widać, ze osoba która zarządza profilem (administrator) kompletnie tego nie czuje i nie ma pomysłu jak to robić.
Kolejnym przykładem to hotele/restauracje w których media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram powinny stać na bardzo wysokim poziomie a często są ostatnią rzeczą o której myślą managerowie. Bo przecież „Facebook nie sprzedaje”. A właśnie, że sprzedaje i robi to doskonale. Trzeba tylko wiedzieć jak to robić!
Przykład? Dla jednej z nowo otwieranych punktów gastronomicznych prowadziliśmy działania marketingowe. Przed otwarciem realizowaliśmy wyłącznie działania poprzez media społecznościowe. W dniu otwarcia tłum klientów zaskoczył wszystkich. To właśnie jeden z wielu dowodów na to, że media społecznościowe sprzedają i to bardzo skutecznie. Oczywiście w kolejnych dniach zostały dla ww. firmy wprowadzone również inne działania promocyjne mające zainteresowanie utrzymać i zwiększyć rozpoznawalność marki na rynku.
Media społecznościowe to bardzo ważny kanał komunikacji z klientami, potencjalnymi klientami. Jako użytkownicy spędzamy na platformach społecznościowych coraz więcej czasu. Warto aby marki dobrze i skutecznie to wykorzystały – o ile jeszcze tego nie robią. Jeśli nie, w dłuższej perspektywie będą tracić klientów na rzecz tych którzy mają pomysł na prowadzenie kanałów społecznościowych i mają świadomość, że warto to powierzyć profesjonalistom. Bo to się opłaca i zwraca.