Blog
Parę podpowiedzi marketingowych na 2017 rok
Koniec roku to tradycyjnie czas na różnorodne rankingi i posumowania. My jednak skupimy się na podpowiedziach jakie narzędzia i komunikaty marketingowe mogą być wiodącymi w 2017 roku. Podsumowania zostawiamy innym.
Małe i średnie przedsiębiorstwa zawsze bardzo uważnie dobierają kanały komunikacji z klientami, niestety nie zawsze badając ich skuteczność. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy jakie, według naszej agencji marketingowej opinii, kanały i przekazy będą się dynamiczne rozwijać i czego mogą oczekiwać od komunikacji marek klienci.
Bezkonkurencyjnie w 2017 roku dominować będzie internet dzięki możliwości dopasowania kampanii/przekazu idealnie do potrzeb użytkownika. Na tym polu telewizja przegrywa, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę kanały tematyczne. Jednym słowem – tradycyjna telewizja jest w tym zakresie zdecydowanie na straconej pozycji. Słowo content marketing również będzie odmieniane na wszelkie sposoby i to dużo częściej niż w 2016 roku.
Media społecznościowe
Inwestujemy w media społecznościowe bo to nadal najszybsze narzędzie dotarcia do naszych klientów/fanów. Jednak warto również przeanalizować czy na platformie Facebook świat naszej firmy się zaczyna/kończy. Budowanie społeczności również na innych platformach może w dłuższej perspektywie zdecydowanie się zwrócić. Pisaliśmy o tym w kwietniowym artykule „Platformy społecznościowe. Jak wybrać” czytaj >>
Z mediami społecznościowymi wiąże się kolejny trend o którym warto wspomnieć – video. To będzie prawdopodobnie najszybciej rozwijający się trend 2017 roku. Pytanie czy marka ma spójną koncepcją różnorodnych materiałów video którymi mogliby być zainteresowani nasi klienci. Piszemy coraz mniej, czytamy coraz mniej – ze względu na brak czasu. Jednak na obejrzenie krótkiego, ciekawego i inspirującego materiału filmowego czas zawsze znajdziemy, prawda? Kolejne pytanie, które się pojawia to, czy nasi klienci będą zainteresowani „gadającymi i mądrzącymi się głowami” w przypadku firm doradczych. Pytanie retoryczne, prawda? Jak więc widać, przygotowanie ciekawie koncepcji video nie jest wcale takie proste. Warto poprosić o pomoc agencję marketingową czy agencję PR o wsparcie w tym zakresie.
Prawdziwą ideą marketingu w mediach społecznościowych jest bliskość odbiorcy nie tylko poprzez słowa ale również poprzez czyny. Pamiętajmy o tym, bo właśnie czyny mogą być początkiem wspaniałego virala czy powielanej wielokroć dobrej opinii o naszej firmie. A tego za żadne pieniądze nie kupimy. Prawdziwej lojalności, wdzięczności i szczerości przekazu naszych klientów.
Newsletter
Jest to dalej niedoceniane i wbrew pozorom nadal mało wykorzystane narzędzie doskonałej komunikacji z naszymi klientami. Jednak newslettery wysyłane do zweryfikowanych adresów mailowych, maksymalnie personalizowane – i nie chodzi tu o dodanie imienia na początku maila. Chodzi o budowanie baz w oparciu o zainteresowania naszych odbiorców. Nawet ten sam przekaz można różne zbudować w oparciu o wcześniejsze interakcje naszych klientów. Ciekawe treści idealnie dostosowane do naszych odbiorców.
Równolegle do newsletterów można również, do czego bardzo zachęcamy, realizować kampanie remarketingowe. Jednak z wyczuciem – jak w życiu. Od nadmiaru zawsze boli głowa. Naszych klientów jak będziemy w nadmiarze spamować newsletterami i remarketingiem – zniechęcimy do marki a nie zachęcimy.
Blogerzy, vlogerzy, liderzy opinii
To wcale nie najnowszy trend ale będzie się zdecydowanie jeszcze dynamiczniej rozwijać w 2017. Coraz więcej marek będzie chciało dotrzeć ze swoimi produktami czy usługami do potencjalnych klientów właśnie poprzez blogerów, vlogerów czy liderów opinii (każda branża ich posiada). Warto się temu trendowi nieco dokładniej przyjrzeć zarówno od strony blogerów jak i klientów. Znanych blogerów jest niestety relatywnie niewielu a ich oczekiwania finansowe coraz wyższe. Za wpis czy współpracę przy projekcie z znanym blogerem firmy MŚP nie będzie stać. Dodatkowym problemem jest fakt, że znany bloger/vloger współpracuje z wieloma markami – i z żadną nie jest identyfikowany. Jaka rada? Współpraca z mniej rozpoznawalnymi jeszcze blogerami czy vlogerami. Współpraca długofalowa, oparta na partnerskich relacjach może przynieść więcej korzyści obydwu stronom niż jednorazowe działania z „gwiazdą”. Blogerzy/vlogerzy to potężna siła, z wieloma czytelnikami, obserwatorami w mediach społecznościowych, często prowadzący firmy. Warto o tym pamiętać i adekwatnie ich wynagradzać.
Dobre bo POLSKIE
Kończy się bezgraniczny zachwyt nad tym „co zagraniczne” bo zarówno produkty jak i usługi rodzimych producentów są doskonałej jakości, często nawet wyższej niż zagraniczne. Warto się chwalić, podkreślać w przekazach reklamowych tradycję, miejsce wytwarzania, POLSKĄ doskonałą jakość. W szczególnie dotyczy to działań marketingowych producentów żywności, hoteli, restauracji korzystających z lokalnych produktów ale również np. producentów mebli produkujących w polskich stolarniach z polskiego surowca. Chwalmy się lokalnością, nasi klienci to docenią.
CSR czyli społeczna odpowiedzialność biznesu
O społecznej odpowiedzialności biznesu pisaliśmy na przykładzie kampanii BOŚ Banku „Zaangażuj się biznesowo i społecznie. Warto” czytaj >>. Jednak 2017 to koniec pustych frazesów i częstego mydlenia oczu naszym klientom. Czas zakasać rękawy i naprawdę w strategii firmy uwzględnić działania CSR. Tego oczekują nasi klienci. Biznes musi być odpowiedzialny społecznie. Koniec. Kropka. CSR będzie napędzać content marketing w 2017 roku.
Relacje i obsługa klienta
Zapewne w żadnej prelekcji marketingowej nie usłyszycie, że dobry marketing to również doskonała obsługa klienta oraz podtrzymanie z nim relacji po transakcji zakupu. W równym stopniu dotyczy to dóbr luksusowych jak i codziennych zakupów w lokalnych sklepie spożywczym. Pamiętajmy, że konkurencja jest przygniatająca (nie martwią się o nią jedynie telekomy, niestety) i na naszego niezadowolonego klienta czeka kolejka chętnych. A więc stawiajmy również na dobre, długotrwałe relacje – to zawsze się zwraca.
Na zakończenie
W co warto inwestować? Zawsze w:
- dobre merytorycznie i ciekawe dla mediów i czytelników działania media relations,
- unikalny content na responsywnych i funkcjonalnych stronach www,
- pozycjonowanie strony www
- kampanie AdWords z remarketingiem
O czym będzie się jeszcze mówić w 2017 roku? O wirtualnej rzeczywistości, internet of experience i kampaniach marketingowych wychodzących poza schemat.
Wspaniałych z sukcesem zrealizowanych kampanii w nadchodzącym 2017 roku życzymy.
Tagi
zobacz inne
Odwieczna męka marketera pracującego z klientami nie mającymi wyrobionych nawyków związanych z planowaniem to … kalendarz bądź, jak kto woli roczny harmonogram działań marketingowych. Bez planu i na tzw. „spontanie” to co najwyżej można pojechać z plecakiem na wakacje. Jak w marketingu nie planujesz to prosisz się o kłopoty.
WięcejWedług raportu Antal, "publikacje w mediach o firmie" to najważniejsze źródło informacji o przedsiębiorstwie jako pracodawcy. Do tego, 59 proc. uznaje "wielkość i prestiż firmy" za silne strony pożądanych pracodawców. Jakie wyzwania niesie to przed działami HR i marketerami?
Więcej