Blog

Marketingowe grzechy. Strony www.

Do wielu mniejszych i większych grzeszków jakie mają na sumieniu, często nieświadomie, przedsiębiorcy śmiało możemy zaliczyć również strony internetowe. W zamierzeniu mające być wizytówką firmy a często będące odstraszaczem i to bardzo skutecznym. A tak być nie musi, prawda?

„Jak Cię widzą tak Cię piszą” – to stare powiedzenie, które nie tylko do osób możemy zastosować ale również w stosunku do marki. Z czym klient czy kontrahent spotyka się najczęściej w pierwszej kolejności? No właśnie. Z firmową stroną internetową. To jest pierwszy kontakt z marką. Dzisiejszego wpisu nie poświęcimy temu jak doprowadzić klienta czy kontrahenta do strony www/sklepu ale temu, jakie błędy najczęściej w kontekście szeroko pojętych stron www się pojawiają.

Ze stroną internetową jest jak z samochodem. Raz na jakiś czas zmieniamy auto na nowe. Większe, lepsze, bezpieczniejsze, spełniające nasze zmieniające się potrzeby. I dokładnie tak samo powinno być ze stroną www. Nie tylko zmieniają się standardy techniczne/technologiczne ale, co również bardzo ważne, zmieniają się trendy w projektowaniu graficznym. Coś co było piękne i nowoczesne 10 lat temu dzisiaj wzbudza tylko uśmiech politowania. Zacznijmy jednak od początku.

Stare i wcale nie jare. Jeśli masz stronę nie responsywną (czyli nie dostosowuje się ona do urządzeń mobilnych takich jak smartphone czy tablet) czas szybko to zmienić. Ruch z urządzeń przenośnych (mobilnych) to coraz większa część ruchu w sieci. Nie mając strony w wersji responsywnej tracimy klientów oraz potencjalnych kontrahentów. Nawet jeśli strona była zmieniana parę lat temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że trzeba ją dostosować i zrobić responsywną. Do tego dochodzi kolejny argument żeby zrobić to jak najszybciej. Wyszukiwarka Google, która jest niekwestionowanym liderem preferuje i na wyższych pozycjach pozycjonuje strony które są responsywne. Jednym słowem, przed responsywną stroną nie ma ucieczki i im szybciej się ją zrobi tym lepiej.

Oszczędności to zły doradca. Tanio, dobrze i na wczoraj a dodatkowo najlepiej za przysłowiowe 5 złotych. Takie są często kryteria wyboru agencji marketingowej, której firma chce zlecić wykonanie strony. A dobra strona to nie tylko UNIKALNA grafika (szablony stron często są za darmo ale przecież chodzi o to, żeby się wyróżnić na tle konkurencji i nie mieć stronę identyczną w układzie jak tysiące innych firm, prawda?). To również dobry kod. A jeśli płacimy za stronę www bardzo mało to przecież nie mógł przy niej pracować bardzo dobry programista, prawda? Jaki wniosek? Za dobrą, rzetelnie wykonaną pracę trzeba zapłacić. Dodatkowym zachęcaczem niech będzie fakt, że im lepszy kod tym strona pozycjonuje się wyżej. Warto więc, w dobrą stronę wykonaną przez dobrego, doświadczonego programistę zainwestować.

Projekt graficzny. Są strony które zachwycają, są strony które odstraszają – wyglądem, zastosowanymi kolorami, funkcjonalnością, układem treści, ergonomią. Klientów postrzeganie świata się zmiana i zmieniają się również gusta związane z estetyką. Coś co było piękne, nowoczesne i wywoływało efekt "WOW" 10-15 lat temu, obecnie w projektowaniu graficznym jest przestarzałe. Zniechęca i odstrasza użytkowników. Właśnie aby ich nie odstraszać a zachęcać, strona www powinna być raz na jakiś czas zmieniana, odświeżana graficznie. To się na pewno zwróci.

Szefie firmy. Strona www nie jest dla szefa i najbliższej rodziny. Strona jest dla klientów firmy, dla kontrahentów i jej celem nadrzędnym jest sprzedaż, promowanie i informowanie. I to klientom się ma podobać, to oni mają na niej znaleźć ważne dla siebie informacje w sposób intuicyjny i szybki. Strony robione przez nastoletnich kuzynów uczących się w liceum, ze zdjęciami wykonanymi przez 12 letnią córkę szefa nie wchodzą w grę. A to wbrew pozorom wcale nie takie częste zjawisko.

Treści na stronie. To jedna z większych bolączek stron www. Firmy które projektują strony www czekają, aż treści przygotują klienci. I tu pojawia się problem, bo wbrew pozorom trzeba umieć ciekawie pisać, i o czym laicy nie wiedzą, na potrzeby internetu pisze się nieco inaczej niż np. oferty wysłane do klientów mailem. A słowa kluczowe? No właśnie. Warto więc poświęcić czas i znaleźć agencję marketingową, która przygotuje stronę www kompleksowo – od projektu graficznego po kodowanie na przygotowaniu ciekawych treści kończąc. Strona ma zachęcać a nie odstraszać nadmierną ilością tekstu, złą składnią, skrótami myślowymi czy nagminnymi literówkami itd.

Aktualności z przed roku. Jeśli już firma decyduje się na umieszczenie na stronie www Aktualności to warto aby były one systematycznie uzupełniane. Nie ma większej zbrodni niż Aktualności bez aktualności lub Napisali o nas z publikacjami prasowymi z przed roku. To stawia firmę wizerunkowo w złym świetle. Pierwsze o czym pomyśli użytkownik który tu zajrzy to wątpliwości, czy firma aby na pewno dalej działa oraz kolejne pytanie. Skoro 2 lata temu o nich pisali to czemu nie piszą teraz. A to jest dopiero początek toku myślenia na końcu którego może się znaleźć „ee lepiej z nimi we współpracę nie wchodzić”. A strona www to nasza wizytówka i ma sprzedawać naszą markę jak najlepiej, prawda?

Ostatni w tym nieco przydługim wpisie ale jednak często pojawiający się problem. Umowy z agencjami marketingowymi wykonującymi strony www. To jest umowa specjalistyczna. Ze specjalistycznym słownictwem i warto dokładnie poznać pojęcia zanim umowę się podpisze lub co jest również stosowane dać słowniczek dołączony do umowy aby wszystkie strony ją podpisujące miały zgodność co do tego, na co się umawiają.

Ostatnia przestroga i grzech i to z tych większego kalibru. Umowy abonamentowe na stronę www. Trafiając na nieuczciwą firmę możemy zapłacić wcale niemałe pieniądze (rozłożone np. na cykl roczny więc mniej odczuwalne ale globalnie jednak spore) i nie być właścicielem strony i nie móc jej po okresie trwania umowy przenieść na nasz serwer. Podpisując tego typu umowę zaciskamy sobie pętlę na szyję. Dlatego tak ważne jest aby czytać umowy bardzo dokładnie i maksymalnie zabezpieczać swoje interesy.

To jest dopiero czubek góry lodowej najczęściej popełnianych błędów dotyczących zarówno zamawiania stron www jak i najróżniejszych grzechów popełnianych przez ich właścicieli.

Kontakt

KeyK Project Marketing&Media

ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
email:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Wpisz tekst z obrazka w to pole (wielkość liter ma znaczenie)

KeyK Project Marketing&Media 2024
Strona używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zapoznaj się z Polityką Cookies oraz Klauzulą informacyjną Polityki Prywatności .