Blog
Media plan i budżet reklamowy.
Osoby które marketingiem zajmują się na co dzień wiedzą, że media plan i budżet działań marketingowych planuje się i przygotowuje z rocznym wyprzedzeniem. Wtedy widać jak na dłoni jakie działania będą podejmowane, jakie zasoby są potrzebne do ich realizacji.
Często w przypadku mikro firm, startupów, czy biznesów w których właściciele poświęcają mało uwagi na marketing a głównie skupiają się na core biznesu, nie funkcjonuje coś takiego jak plan działań marketingowych i powiązany z nim budżet. Temat reklamy pojawia się w momencie przybycia do firmy np. przedstawiciela Panoramy Firm czy kontaktu z przedstawicielami działów reklamy najróżniejszych mediów. I w takich sytuacjach firmy w najmniej rozsądny sposób wydają swoje ciężko zarobione pieniądze.
W przypadku internetowych katalogów zdarza się, że przepłacają nawet 2-3 krotnie nie wiedząc jakie są prawdziwe stawki. A wystarczy przygotować coś, na czym dobra agencja marketingowa pracuje każdego dnia czyli media plan. W tym dokumencie rozpisane jest w jakich mediach warto zamieścić reklamę w korelacji grupą docelową naszych usług czy produktów, kiedy zamieścić (harmonogram publikacji/emisji), jakie działania promować (nową ofertę, wyprzedaż, nabór w przypadku szkół/uczelni, oferty sezonowe itd.), w jaki sposób promować (komunikat dostosowany do grupy odbiorców/mediów w którym dana reklama jest zamieszczona). Z media planu wyniknie czy będzie potrzebne wsparcie z zewnątrz np. agencji brandingowej, czy jeśli zaplanujemy działania PR to wsparcie agencji PR będzie również niezbędne. Nieodzownym elementem media planu jest jego budżet.
Dzięki planowaniu można nie tylko usystematyzować cały rok pracy ale również uniknąć spektakularnych wpadek takich jak np. przypomnienie 10 grudnia, że trzeba zaprojektować, wydrukować i przesłać kalendarze do klientów. Wbrew obiegowej opinii nie jest to wcale takie rzadkie.
W media planie również możemy uwzględnić narzędzia za pomocą których chcemy dotrzeć do naszych klientów, kontrahentów, potencjalnych pracowników – adresatów naszej kampanii. Czy będą to media społecznościowe (Facebook, Twitter, Linkedin). A może będą to mailingi i/oraz formowe newslettery (wysyłane za pomocą odpowiednich platform bądź mediów)? A może zaplanujemy kampanię outdoorową którą zawsze warto planować z co najmniej rocznym wyprzedzeniem kiedy jeszcze dobre lokalizacje nośników są dostępne. A może skupimy się na reklamie prasowej, a może wskazana będzie emisja spotów reklamowych w radio czy TV które wcześniej trzeba przygotować. A może zaplanujemy eventy w górach lub nad morzem i potrzebne będą zgody administracji samorządowej lub wynajem bądź zakup specjalistycznego sprzętu. A może w zawiązku z naszą kampanią zaprojektujemy maskotki które będziemy chcieli wyprodukować? No właśnie. Znalezienie producenta ładnych, dedykowanych, starannie zaprojektowanych i wykonanych maskotek wbrew pozorom nie jest proste, a już na pewno jest procesem czasochłonnym.
Podsumowując. Warto planować działania marketingowe ale również warto być elastycznym. Jeśli działania które zostały zaplanowane i są realizowane nie konwertują (np. zamówiliśmy reklamę w portalu, której nikt nie klika a nawet po zmianach kreacji dalej nie jest klikana przez userów) to warto rozważyć nie kontynuowanie współpracy z danym portalem.
Wszystkie działania należy analizować pamiętając jednak, że działania związane z budowaniem wizerunku marki są działaniami długofalowymi i wymagają sporo pracy i czasu, więc przykładowe sponsorowanie ekskluzywnego pokazu mody na sprzedaż nam nie wzrośnie z dnia na dzień ale być może zbuduje lub wzmocni oczekiwany wizerunek naszej marki, jej rozpoznawalność. Jak widać promocja firmy jest procesem bardzo złożonym, długofalowym i wymagającym wszechstronnej wiedzy.
Tagi
zobacz inne
Dlaczego warto zainwestować w outsourcing działu marketingu zamiast budować własny wieloosobowy dział? Poznaj zalety współpracy z doświadczoną agencją marketingową.
WięcejPlanując biznesową ekspansję na „krainę szejków” warto poznać zwyczaje panujące w kraju naszych kontrahentów. Decydując się na współpracę z partnerami z Bliskiego Wschodu poznajmy parę zasad i zwyczajów tam panujących, by nie popełnić gafy, która może zaważyć na sukcesie naszej firmy.
Więcej