Blog
Dlaczego warto inwestować w PR?
Bez marketingu nie ma sprzedaży. Bez dobrego działu sprzedaży nawet najlepsze działania marketingowe na nic się zdadzą. A działania Public Relations są jak wiadomo częścią strategii marketingowej firmy. Muszą być: przemyślane, zaplanowane, skuteczne i oczywiście mierzone.
O narzędziach jakie można stosować w ramach działań public relations pisaliśmy w artykule „Co to jest PR”. Jednak to pomysł jest najważniejszy. Bez pomysłu, bez idei nawet najlepsze narzędzia nie pomogą. Jeśli sami nie mamy pomysłu na działania PR to zwróćmy się o pomoc do agencji PR czy wysokiej klasy specjalisty z udokumentowanymi sukcesami. Od tego zależy wizerunek firmy i warto powierzyć go doświadczonym rękom.
PR to inwestycja, która się zwraca w długim okresie czasu. Jeśli chcemy szybszych efektów – warto skupić się tylko i wyłącznie na reklamie. Nie jest to w dłuższym okresie czasu strategia polecana. Nad wizerunkiem firmy pracuje się latami i nie warto zdawać się tutaj na przypadki. Dlaczego warto nawiązać współpracę w tym zakresie z firmami zewnętrznymi? Jest jeden bardzo ważny argument który przemawia do wyobraźni. Taki ekspert/firma popatrzy na Waszą firmę z zewnątrz, zobaczy aspekty których Wy nie widzicie bo są dla Was tak oczywiste, że nie zwracacie na nie uwagi. Zobaczy możliwości o których nawet nie pomyślicie. Spojrzy na firmę oczami dziennikarza, potencjalnego klienta, inwestora czy społeczności lokalnej od której zależy czy np. będzie chciała w swoim sąsiedztwie Waszą fabrykę czy nie.
Właśnie przez brak współpracy z lokalnymi społecznościami wielu inwestorów miało problemy. Inwestycje po zakupie ziemi nie dochodziły do skutku bądź ich zakończenie było bardzo przesuwane w czasie. Właśnie ze względu na brak zrozumienia społeczności lokalnej przez inwestora i vice versa. A wystarczyło przed zakupem ziemi pod inwestycję nawiązać współpracę z agencją marketingową która by cały proces przygotowała. Nawiązała relacje z interesariuszami, samorządowcami, politykami czy lokalnymi mediami. Wielu głośnych na całą Polskę protestów lokalnych społeczności można by w ten sposób uniknąć. A inwestorzy olbrzymie środki mogliby zaoszczędzić.
Planując działania PR zawsze warto się zastanowić, czy jest jakiś aspekt działania naszej firmy który może być interesujący dla mediów, a w konsekwencji dla czytelników. Jeśli takiego nie ma, warto go wykreować. Co może firma zakomunikować otoczeniu za pośrednictwem mediów: lokalnych, branżowych, ogólnopolskich? Ciekawe dane którymi dysponuje, innowacyjny produkt, wyjątkowych ekspertów których zatrudnia, działania społeczne w które się angażuje. Jest wiele możliwości – dla każdej firmy inne. Wiele z tych działań trzeba wykreować od zera przygotowując się do nich długimi miesiącami. Dlatego tak ważne jest aby działania PR, w tym media relations planować w dłuższym okresie czasu np. jeśli jest taka możliwość roku.
Parę przykładów kampanii, które prowadziliśmy w ostatnim czasie pokazują, że nawet wliczając wynagrodzenie agencji PR działania media relations i tak przynoszą wymierne korzyści, nie tylko wizerunkowe. Nawet jeśli spojrzymy na działania media relations i tylko i wyłącznie z księgowego punktu widzenia:
- Kampania klienta B2C, czas trwania kampanii: 12 miesięcy, ekwiwalent reklamowy (AVE) na poziomie 2.000.000zł netto
- Kampania klienta B2B, czas trwania kampanii: 1 miesiąc, ekwiwalent reklamowy (AVE) na poziomie 30.000zł netto
- Kampania klienta B2C, czas trwania kampanii: 4 miesiące, ekwiwalent reklamowy (AVE) na poziomie 400.000zł netto
Tagi
zobacz inne
Planując biznesową ekspansję na „krainę szejków” warto poznać zwyczaje panujące w kraju naszych kontrahentów. Decydując się na współpracę z partnerami z Bliskiego Wschodu poznajmy parę zasad i zwyczajów tam panujących, by nie popełnić gafy, która może zaważyć na sukcesie naszej firmy.
Więcej