Blog
Agencja PR a pozycjonowanie stron
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że reputacja firmy stanowi podstawę do osiągnięcia przez nią sukcesu. A jeśli zależy Ci na dobrym imieniu, możesz zdecydować się na współpracę z agencją PR lub prowadzić działania Public Relations na własną rękę.
Musisz wiedzieć, że PR bez SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) nie jest w stanie zagwarantować Ci pełnej kontroli nad kreowaniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w sieci. Czy usługi Public Relations są przeznaczone dla każdej firmy? I co właściwie obejmują? Odpowiedzi na te pytania postaramy się znaleźć w poniższym artykule.
Co to jest SEO PR?
Czy wiesz, że opinii na temat produktów, usług oraz firm internauci najczęściej poszukują w Google? Jeśli tak, warto zadbać o widoczność w wyszukiwarce tych witryn internetowych, które mogą zaprezentować Twoją markę w jak najlepszym świetle. SEO PR to nic innego jak proces pozycjonowania stron zawierających treści, które przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku marki w sieci. Tego typu PR w Internecie może dotyczyć materiałów już istniejących (np. archiwalnych artykułów), ale dla pełnej skuteczności powinien wiązać się z przygotowaniem oraz dystrybucją wiadomości prasowych (tzw. media relations). Warto dodać, że SEO PR nie musi ograniczać się do wyników, które w jakikolwiek sposób są związane z nazwą marki.
W jaki sposób działania PR online wpływają na SEO?
Zastanawiasz się, w jaki sposób działania PR prowadzone online mogą mieć wpływ na SEO? Przede wszystkim dają możliwość pozyskania naturalnych, mocnych oraz bezpiecznych linków. Odnośniki w publikacjach bardzo często są zamieszczane bezpłatnie. Redaktor naczelny bądź dziennikarz samodzielnie podejmuje decyzję, czy dana informacja jest na tyle istotna, aby ją opublikować.
Zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów, kopiowanie linków jest zabronione. Trzeba jednak w tym miejscu podkreślić, że w przypadku działań e-PR nie mamy styczności z takim procederem. Jeżeli dzięki działaniom PR uda się doprowadzić do umieszczenia tzw. linków dofollow, wówczas możemy przypuszczać, że będą to mocne linki. A dlaczego? Gdyż będą umieszczone w redakcyjnym artykule, a takie materiały mają zapewnione linkowanie wewnętrzne i są promowane przez wydawcę.
Na jakich obszarach powinny koncentrować się działania SEO PR?
Podstawą w SEO PR jest dobra strategia Public Relations. Działania, jakie będzie prowadzić agencja PR, mogą koncentrować się na dwóch obszarach: pozycjonowaniu już istniejących witryn, zawierających pozytywne lub neutralne opinie. Warto pamiętać, że SEO PR to jednak nie tylko wartościowa treść. To również słowa kluczowe, pod którymi ma być widoczna dana marka. Powinny pojawiać się w tekstach odpowiednio często, oczywiście w naturalny sposób. W ramach działań SEO PR firmy można też wykorzystać marketing na forach internetowych. Dobrym pomysłem może być np. udzielanie się przedstawicieli przedsiębiorstwa jako ekspertów, udzielających wysokiej jakości, merytorycznych porad.
Czy warto inwestować w SEO PR?
Nawiązanie współpracy z firmą wyspecjalizowaną w usługach Public Relations, jaką jest agencja PR, opłaca się w wielu sytuacjach. Warto się na nią zdecydować w szczególności gdy:
- Twoja marka jest mało znana – w przypadku, gdy klient postanowi zweryfikować, kim jesteś, przekona się, że Twoje przedsiębiorstwo nie jest „znikąd”. Zobaczy publikacje w mediach, aktualne wpisy na blogach i forach, przeczyta wypowiedzi eksperckie pracowników firmy itd.
- Twoja marka ma dużo klientów – nawet jeśli ich oceny są bardzo dobre, nigdy nie wiesz, kiedy Twoja działalność zostanie negatywnie oceniona (jeśli nie masz monitoringu internetu np. Brand24 możesz się o tym nigdy nie dowiedzieć). Wówczas lepiej, aby taka opinia zgubiła się wśród innych treści a nie znajdowała się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania Google. Nic tak nie odstrasza od marki jak negatywne opinie na forach pojawiające się jako pierwsze w wyszukiwarce i na które marka w żaden sposób się nie odnosi.
- walczysz o ważnych i wymagających klientów – pozycjonowanie firmy jako wyspecjalizowanej w danym temacie i będącej na bieżąco z branżowymi trendami sprawi, że będziesz mógł być postrzegany jako ekspert, a to z kolei może okazać się bardzo pomocne w zaproszeniu do prowadzeniu negocjacji czy złożenia oferty.
Decydując się na działania Public Relations, musisz liczyć się z faktem, że są one bardzo czasochłonne. Angażują zasoby ludzkie w firmie w zdecydowanie większym zakresie niż zwykłe pozycjonowanie zlecane agencji SEO. Generują jednak dużo więcej korzyści niż czyste pozycjonowanie. Poprzez działania PR buduje się wizerunek firmy. Dobra agencja SEO zawsze będzie prosiła o content na bazie którego będzie mogła pracować. A ten content zapewni albo dział PR wewnątrz organizacji albo zewnętrzna agencja PR.