Blog
Kampania reklamowa i jej efekty.
Zaplanowałeś ciekawą i angażującą kampanię reklamową. Analizowane wskaźniki np. współczynnik CTR czy ilość przekierowań na stronę www. Są zadowalające. Jednak sprzedaż nie wzrasta. Dlaczego? Na początku warto zaznaczyć, że szeroko pojęte działania marketingowe, w tym działania reklamowe czy działania PR nie przynoszą efektu z dnia na dzień.
Oczywiście wszystko zależy od tego jaką kampanię realizujesz. Czy jest to na kampania wizerunkowa czy sprzedażowa/produktowa. Każda z nich ma inne cele, każda inne założenia i po każdej z nich oczekuje się innych efektów.
Kampania wizerunkowa ma na celu zbudowanie określonego przez nas wizerunku marki/przedsiębiorstwa np. odpowiedzialnego społecznie, innowacyjnego, dla którego ważna jest ekologia, nastawionego na nowe technologie lub inny ważny z punktu widzenia strategii marketingowej cel. Celem kampanii wizerunkowej jest zbudowanie wizerunku, skojarzeń pomiędzy naszą marką a oczekiwanymi przez naszych klientów wartościami jakie marka reprezentuje np. używa do produkcji kosmetyków tylko produktów z upraw ekologicznych. Logicznym jest więc, że produkty oferowane przez naszą firmę kierujemy do określonej grupy odbiorców, dla których aspekty świadomej i nie rujnującej naturalne środowisko uprawy i produkcji są ważne, która ceni sobie kosmetyki naturalne itd.
W przypadku kampanii sprzedażowych reklamujemy konkretne usługi, produkty w określonych cenach i o określonej specyfice np. szampon do włosów w cenie Xzł. Oczywiście może być to szampon z upraw ekologicznych ale promujemy już konkretny produkt lub usługę. Dla osób które znają nasza markę cena którą oferujemy jest adekwatna do tego co za marką stoi.
Przykłady z życia wzięte? Coca-Cola. Często realizuje kampanie wizerunkowe w mediach np. kampania świąteczna z pijącym Coca-Colę Mikołajem ("Coraz bliżej Święta ...") lub kampania „Podziel się radością”. Na drugim biegunie są kampanie w której oferowana jest butelka Coca-Coli w konkretnej kwocie np. 4zł.
Jak z tego wynika realizując kampanię wizerunkową raczej nie spodziewajmy się drastycznego wzrostu sprzedaży bo inny jest cel tej kampanii. Inaczej powinno być w przypadku kampanii sprzedażowych. Jednak i tutaj może się okazać, że pomimo doskonałych wskaźników np. wzrostu wejść na stronę www czy telefonów do działu handlowego nie przekłada się to na zdecydowany wzrost sprzedaży. Powodów może być bardzo wiele i wymagają one każdorazowo dokładnej analizy ale najczęstsze to:
- Kreacje graficzne i wezwania do działania nieadekwatna do proponowanej oferty np. na reklamie klient widzi super rower w bardzo atrakcyjnej cenie a klikając a baner reklamowy przechodzi na stronę na której widzi zupełne inny produkt niż ten na kreacji graficznej. Inne wyjaśnienie to takie, że strona/sklep na za pośrednictwem którego ma dokonać zakupu nie jest intuicyjny, trudno znaleźć np. buton ZAMAWIAM lub warunki dostawy itd. Zniechęcony opuszcza stronę/sklep internetowy nie dokonując zakupu.
- Usługi/produkty których klienci zupełnie nie znają a wydają się atrakcyjne jednak po analizie oferty stwierdzają, że dana usługa/produkt jest zbędna – pomimo, że reklama była bardzo zachęcająca. Czyli dysonans pomiędzy oczekiwaniami klienta a realiami.
- Usługi/produkty o których klienci chcą wiedzieć więcej choć niekoniecznie są skłonni kupić je od razu. Przykładem mogą być reklamy samochodów. Wiele osób je ogląda w mediach, klika banery reklamowe na portalach internetowych ale samochód może kupić i za rok albo i w dłuższej perspektywie czasu (o ile w ogóle). Jest to przykład bardzo długiego przesunięcia w czasie pomiędzy stycznością z reklamą a chęcią zakupu/zakupem. Każda firma/branża ma swoją specyfikę w tym zakresie.
- Zbyt mały budżet reklamowy. Zdarzają się sytuacje w których agencja reklamowa oferuje optymalny budżet reklamowy w korelacji do oczekiwanych wyników. Jednak po rozmowach z klientem budżet ten jest zmniejszany a oczekiwania zostają na niezmienionym poziomie. Wtedy efekty również nie są zadowalające – żeby była jasność – obydwie strony.
- Spory odsetek to niestety reklamy internetowe które użytkownicy kliknęli niechcący – w szczególności dotyczy to takich formatów reklamy internetowej jak pop up.
- Obsługa klienta/dział sprzedaży. Zdarzają się kampanie reklamowe, w szczególności w sektorze MŚP w oderwaniu od potrzeb i oczekiwań działu handlowego a nawet bez poinformowania go o planowanej kampanii. Skoro dział handlowy nie wie o realizowanej kampanii nie jest w stanie się do niej odpowiednio przygotować np. choćby zapewnić odpowiednią ilość pracowników do obsługi klientów. Wtedy też finalny efekt kampanii jest niezadowalający ale wina leży w sposobie komunikacji w organizacji a nie w realizowanej kampanii jako takiej.
Jak widać aby kampania była udana musi być spełnione bardzo wiele czynników. Dlatego tak ważne jest aby jeśli nie realizujemy ich samodzielnie zlecić je agencji marketingowej która może się pochwalić konkretnymi efektami.
Tagi
zobacz inne
Fundamenty współczesnego rozumienia działania zwanego PR wewnętrzny (internal PR) zostały położone przez brytyjską spółkę Railtrack w 1997 roku. Zdecydowała się ona przeznaczyć 730 tys. funtów na poprawę komunikacji pomiędzy pracownikami oraz wyjaśnienia im celów i strategii przedsiębiorstwa.
Więcej
Każda marka powinna mieć swoją strategię marketingową. Nie rozumianą jedynie jako opasła księga schowana w szufladzie ale rozumiane jako DNA które jest integralna częścią marki. DNA które jest w jej komunikacji, działaniach rynkowych, zachowaniu a także w działaniach pracowników.
Więcej