Marketing Zaangażowany Społecznie.

Lubimy firmy o których wiemy, że angażują się w działania społecznie. Zarówno na skalę globalną jak i w mikro skali społeczności lokalnych. Badania Edelman Good Purpose z 2012 roku pokazały, że aż 87% konsumentów oczekuje, że biznes będzie się angażował w cele społeczne równie mocno co w cele biznesowe.

Wynika z tego jasno, że nasi konsumenci oczekują tego od przedsiębiorstw. Działania społeczne powinny stać się częścią, a być może nawet filarem strategii marketingowej firmy. Czym jest Marketing Zaangażowany Społecznie (CRM – cause related marketing)? To strategia marketingowa, która wiąże markę lub konkretny produkt/usługę z celem lub grupą celów społecznych. CRM poprawia wizerunek firmy, przyczynia się do wzrostu zaufania klientów. W konsekwencji może przełożyć się na wzrost sprzedaży lub zwiększoną lojalność konsumentów w stosunku do danej firmy/marki. Cechą charakterystyczną jest uzależnienie przekazanej kwoty od podjęcia przez konsumenta konkretnych działań. Na pewno znany jest projekt Danone Polska i Polskiej Akcji Humanitarnej ‘Podziel się posiłkiem’ którego celem było gromadzenie funduszy, które przekazywane były następnie na rzecz akcji Pajacyk, zajmującej się dożywianiem dzieci w szkołach. Akcję wspierały te osoby które kupowały produkty marki Danone oznaczone logo „Podziel się posiłkiem!”

W przypadku lokalnej kawiarni może być to np. 1zł z zakupionego konkretnego deseru przekazany na schronisko dla psów działające w tej samej miejscowości. Ważne aby klienci się z tym utożsamiali. Ważne jest aby cel był jasno określony i zebrane środki faktycznie przekazane na wskazany i komunikowany społeczności/klientom cel. Działania muszą być transparentne i namacalne – co w dobie wirtualizacji świata ma spore znaczenie.

Jednak bez odpowiedniego wsparcia marketingowego działania nie będą widoczne. A żeby były skuteczne ludzie muszą o nich wiedzieć. Często niezbędne jest wsparcie marketingowe firmy i zaangażowanie w projekt agenci marketingowej czy agencji PR które nagłośnią ideę która przyświeca organizacji.

Na co zwrócić uwagę? Między innymi na prosty, czytelny i jasny dla odbiorcy przekaz. Przekaz z którym będą się identyfikować, który jest bliski ich sercu (cytowane już wcześniej psiaki w schronisku, które na zimę potrzebują ciepłych bud). Bez dobrego grafika, fotografa czy agencji brandingowej się nie obędzie. Trzeba będzie przygotować grafiki, zdjęcia a być może nawet film ze schroniska. To właśnie obraz oraz jasny i czytelny komunikat przyciągnie uwagę naszych obecnych oraz przyszłych klientów. Pozwoli nam zaangażować i zachęcić ich do zakupu konkretnego deseru z którego dochód zostanie przekazany na zakup bud.

Warto zastanowić się nad czasem trwania kampanii. Czy będzie ona określona w czasie czy będzie trwała tak długo aż wszystkie psy w schronisku będą miały nowe schronienia na zimę. W tego typu projektach bardzo ważna jest komunikacja. Obecni klienci dowiedzą się o naszej inicjatywne na miejscu w kawiarni, to oczywiste. Bezwzględnie trzeba o tym jednak poinformować osoby, które niekoniecznie naszymi klientami są. Bez dobrze, ciekawe poprowadzonej komunikacji przedsięwzięcie spali na panewce. I w tym momencie może służyć wsparciem agencja PR która nagłośni w mediach naszą inicjatywę oraz poprowadzi działania w mediach społecznościowych.

Warto pamiętać, że działania w ramach strategii Marketingu Zaangażowanego Społecznie muszą być ze strony inicjatora autentyczne. Jeśli ludzie do których kierujemy przekaz wyczują fałsz, będzie brakować transparentności działań możemy na tym tylko stracić wizerunkowo. A wiadomo dobry, wiarygodny wizerunek buduje się latami. Traci jednak bardzo szybko.

 

Inspiracja: Justyna Berniak–Woźny, Piąte „C” – cel społeczny” Magazyn Case Open, 14.04.2016

 

Dnia kwi 24, 2016

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Era „post cookies”.

Pliki cookie, popularnie zwane „ciasteczka” są powszechnie znane, ale nie każdy wie, jak wielkie mają znaczenie dla właścicieli witryn internetowych. HTTP Cookie to najprościej mówiąc mechanizm zapamiętywania danych, oparty na przepływie informacji pomiędzy stroną internetową i przeglądarką.

Więcej
Czy public relations jest również dla małych firm?

W latach dziewięćdziesiątych panowało powszechne przekonanie, wedle którego kampanie public relations oznaczały milionowe budżety, gigantyczne nakłady i tym samym przeznaczone były wyłącznie dla ogromnych korporacji, które było na to stać.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

TRITUM Business Park
Al. Zwycięstwa 241/12
81-521 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót