Co to jest PR

Samo pojęcie Public Relations (ang. kontakty z otoczeniem) obrosło na przestrzeni lat wieloma stereotypami. Laicy nie są w stanie poprawnie go zdefiniować kojarząc PR jedynie z działaniami media relations (czyli relacjami z mediami). Nie ma nic bardziej błędnego. Dzisiaj parę słów o definicji, wybranych działaniach oraz obszarach działania PR.

Na początku jednak parę definicji pojęcia Public Relations:

Według Brytyjskiego Instytutu PR: „Public Relations to świadome, planowane i ciągłe wysiłki mające na celu ustanowienie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia między daną organizacją a jej otoczeniem (publicznością)”.

Anthony Davis definiuje PR jako „komunikację z ludźmi którzy są ważni dla komunikującego w celu zwrócenia ich uwagi oraz nawiązanie współpracy/ wzbudzenie zainteresowania które sprzyja interesom komunikującego”.

Jak podaje z kolei Wikipedia „Public relations (PR) to kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub firmy”.

Definicji Public Relations jest w chwili obecnie około 2 tysięcy a jak znam życie na pewno pojawią się kolejne. Muszę przyznać, że definicja A. Davisa jest mi zdecydowanie najbliższa. Jednak z przedstawionych definicji jasno wynika, że nie tylko działania media relations wchodzą w zakres działań PR ale jest ich o wiele, wiele więcej.

Jakie działania PR można realizować w ramach strategii PR skierowanej do klientów? Poniżej niektóre z nich, chyba w chwili obecnej najpopularniejsze:

Mailing. W dzisiejszych czasach najczęściej jest to e-mailing wysyłany za pośrednictwem portali internetowych np. wp.pl, onet.pl, interia.pl czy portali branżowych, tematycznych (parentingowe, gamingowe itd.). Jednak nie wolno nam zapominać o tradycyjnym mailingu który wcale nie odszedł w zapomnienie. Przykładem są mailingi sklepów kosmetycznych takich jak Sephora czy Douglas do uczestników ich programów lojalnościowych. Są to dostarczane przez pocztę do skrzynek przesyłki listowe (foldery, ulotki czy katy okolicznościowe).

Newsletter. Rodzaj elektronicznego biuletynu rozsyłanego do osób które wykazały chęć jego otrzymywania czyli zapisały się na newsletter. Zawartość jest bardzo różna ale cel jest jeden. Podtrzymanie kontaktu z użytkownikiem – konsumentem, czytelnikiem. W newsletterze bardzo często jest jedynie zajawka, zapowiedź informacji. Cała jej zawartość jest dostępna już na stronie docelowej do której przekierowuje link.

Media społecznościowe (przykładowe):

  • Facebook z zasięgami miesięcznymi: odwiedzający użytkownicy (real users) w ilości ponad 19ml oraz zasięgiem 79,31%, patrz: dane.

  • Fora dyskusyjne/społeczności np. Google, gazeta.pl, onet.pl, interia.pl czy wp.pl i wiele, wiele innych w szczególności tematycznych.

  • Youtube z zasięgami miesięcznymi: odwiedzający użytkownicy (real users) w ilości prawie 19ml oraz zasięgiem 77,57%, patrz: dane.

  • Twitter z zasięgami miesięcznymi: odwiedzający użytkownicy (real users) w ilości niecałe 3ml oraz zasięgiem 15,66%, patrz: dane.

  • Pinterest z zasięgami miesięcznymi: odwiedzający użytkownicy (real users) w ilości niecałe 2 ml oraz zasięgiem 7,81%, patrz: dane.

  • Blog własny i/oraz współpraca z szeroko pojętą blogosferą.

Media relations czyli nawiązanie i utrzymanie dobrych relacji z mediami. Do tego celu wykorzystywane są narzędzia takie jak: informacja prasowa, konferencje prasowe, wywiady, śniadania prasowe, prezentacje/eventy dla mediów itd.

Public Relations to również różne obszary. Z dedykowanymi pracownikami bądź agencjami PR które się w danych obszarach specjalizują np. relacje inwestorskie (inwestor relations), kontakty z mediami (media relations, press realtions), komunikacja z klientem, relacje ze społecznością lokalną (community relations), komunikacja wewnętrzna (internal PR) często realizowana przez działy HR, obszar związany z polityką/urzędnikami czyli public affairs, lobbying.

Dnia sty 29, 2016

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Łączenie umysłów, liczenie zysków. Expo 2020 w Dubaju.

Światowa wystawa EXPO po raz pierwszy odbędzie się w Dubaju. Zaplanowano, że wystartuje 20 października 2020 roku i potrwa do 10 kwietnia 2021 roku. Będzie to światowa wystawa jakiej jeszcze świat nie widział. Naprawdę, nie ma w tym przesady.

Więcej
Businessmeni i konsumenci. Zwyczaje w ZEA.

Planując biznesową ekspansję na „krainę szejków” warto poznać zwyczaje panujące w kraju naszych kontrahentów. Decydując się na współpracę z partnerami z Bliskiego Wschodu poznajmy parę zasad i zwyczajów tam panujących, by nie popełnić gafy, która może zaważyć na sukcesie naszej firmy.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

Moderna Office
ul. Kilińskiego 5/4A
81-386 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót